26. september 2015

Bittelitt retro

IMG_4267

Et stort garnlager kan være inspirerende, eller kvelende. Gleden med å ha masse nøster i masse forskjellige størrelser, kan fort bli til håpløsheten over å ha masse forskjellige farger som ikke er nok til å bruke enkeltvis. Men sammen kan de bli dynamitt.


IMG_4191


Derfor liker jeg å legge smårestene i en liten eske, og surre dem pent opp til små nøster igjen, sånn at de kan se litt fristende ut. Ligger de slengt nederst i en plastpose, blir de iallefall ikke brukt. Og når fargene ligger ved siden av hverandre, så kommer det plutselig fargekomboer en ikke hadde tenkt over.


IMG_4193

Ulempen er at det blir en real trådfest etterpå, men det er jo bare å trå(d) til!

Hoho.


IMG_4254

Jeg valgte å bruke flere blåtoner i bakgrunnen for å skape litt helhet i fargene, og de blå fiskeknappene fra Bali plukker opp fargen videre.

IMG_4259

Klippekanten dekket jeg med et vakkert bånd fra RosaPomar, Rødehette og ulven. Vakre bånd på innsiden er superfint. Hemmelig for alle, helt til jakka kneppes opp, og du får et lite glimt av hemmeligheten.

Og siden det er strikket i ren ull, klippet jeg bare uten å sy på maskin først. Med båndet over, er det ingen klippekant å se.

IMG_4252

Hvilken jakke er det snakk om?

Jo, retrokofte til barna. Jeg har oppskriften da jeg kjøpte Familiens kofteblad, men den finnes opprinnelig i i To raske pinner. Jeg strikket str 1 år, og jeg brukte 117 gram totalt av ymse tynne ullgarn, som New Zealand lammeuld, og shetland soft fra malsen og mor, og nøstebarnull. Strikket i dobbel tråd, så det gikk unna, men den ble liggende litt siden alle smårestene ikke alltid var like lett å ha med seg på tur.

Mønsteret er fulgt sånn stort sett, men jeg droppet vrangomgangene i bærestykket, for jeg synes det ble finere uten. Det er en takknemlig jakke å strikke med restegarn, for det enkle mønsteret er finfint i mange farger! Ta en titt på instagram eller Ravelry for fine fargekomboer.

Ha en fin høstferie!


18 kommentarer:

  1. Så herlige farger du har brukt Merete. Og alle de garnrestene er så dårlig samvittighetsskapende.... Takk for tips - retrojakken for voksne må jo være ganske grei til et sånt prosjekt :-)

    SvarSlett
  2. For en flott jakke, og for en fin restegarnidé! Jeg har flust med 2-trådsrester, så vi får se om det blir jakke her også :)

    SvarSlett
  3. Åh, retrojakka er så fin! Og denne ble veldig fin i fargene! Kule knapper også. Og jeg er enig i at den ble vel så fin uten vrangomgangene. Det frister mer og mer med en til meg selv, men der er jeg redd restene ikke strekker til.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har, eh, rester til flere jakker. Host, host.

      Slett
    2. Hehe! Bare å fortsette produksjonen da ;) Jeg får ta en kikk i lageret, kanskje jeg har flere rester enn jeg tror. Skulle ikke forundre meg !

      Slett
  4. Men hvis du hadde sydd etpar sømmer før du klippet opp, hadde du vel sluppet/gått glipp av hele trådfesten??

    SvarSlett
    Svar
    1. Jo, om jeg hadde vært forutseende nok til å bytte tråder midt i sømmen. Nå var det byttet på flere steder.

      Slett
  5. Du lager så mye vakkert! Men sånne fine bånd synes jeg er utrolig vanskelig å finne - har du noen tips til hvor/hvordan du leter etter dem?
    Kristin

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg kan skrive litt om det, takk for inspirasjon!

      Slett
    2. Herlig! Gleder meg:) Må si det er imponerende at du FREMDELES klarer å skrive både vittig og inspirerende:) Du har "bli-i-godt-humør-og-få-lyst-til-å-strikke-mer-bloggen" for meg! (Og ja - du kan få bruke det som en catchphrase;))

      Kristin

      Slett
  6. Ja, denne er kjekk å strikke! Jeg strikket min i fjor, men har ikke begynt å bruke den enda.... Fulgte oppskrifta, og knappestolpene klør! Og ikke har jeg fått tak i bånd og sydd på. Så da ligger den der da.... Dumt!
    Flotte farger du har brukt altså! De eskene dine er rene godtebutikken;)

    SvarSlett
  7. Den var kjempefin! Utrolig friske og gøyale farger :)
    Retrojakka står på lista mi også, både til meg selv og til ungene. Jeg ser for meg at det er en fin måte å bruke rester på ja :)

    SvarSlett
  8. Du er flink til å lagde de fineste ting av rester :)

    SvarSlett
  9. Knallfin! Kjenner jeg må strikke et par sånne til snart :)) begynner å hope seg opp med rester..

    SvarSlett
  10. Den ble kjempesøt. Perfekt til restgarn.

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.