22. september 2015

Til hodet

IMG_4210

Noen som husker garnpakka jeg loddet bort fra MarionR-design?  Zigzaglua! Jeg fikk en selv også, og nå som høsten nærmet seg, tenkte jeg at det var greit å strike seg en lue, siden det er omtrent på minussiden i luebeholdningen min. (Minus siden jeg allerede har klart å miste lua jeg strikket til meg selv i vår, jeg tror at jeg bør sy navnelapper i egne klær snart).

Så da jeg skulle til Sjølingstaddagene strikket jeg lue i bilen frem og tilbake til Mandal, og kom da hjem med ny lue. Kjapt mønster å lære seg, så du ser raskt hvordan mønsteret går, og trenger ikke sitte med diagrammet foran deg. Og det er ingen lange trådsprang, så det går kjapt å strikke.

Ulempen med å strikke i bilen, var at jeg etter vrangborden ikke byttet til rett pinne, siden den lå i kofferten, og strikket videre på mindre pinner enn jeg hadde tenkt. Og vips; mindre pinner: mindre lue.

Har jeg ny lue?

Niks. en av ungene har ny lue.

IMG_4237

Men jeg har iallefall matchende votter til! Votter fra Færøyene, et gratismønster.

Som barnet sporenstreks bestilte i sin størrelse.

Altså har jeg ikke ny lue, og må strikke et par barnevotter og. Tror barnet kom best ut av den dealen, gitt. Men garnpakka er derfor brukt, og satt pris på! I kløfri silkealpakka på tynne pinner, er det en deilig, klassisk luksuslue.

IMG_4241

Jeg lånte også den nye Klompelompeboka på biblioteket for å følge med på det som skjer på bokfronten for tiden. Skrekkelig moro at det virkelig tar av med norske strikkebøker!

Jeg falt for pannebåndet i boka, som skiller seg litt ut med det dekorative knytebåndet. Det var kjappkjapp å strikke, så et pannebånd har allerede blitt bursdagsgave til en klassevenninne, og frøkna syntes hun burde ha et selv. Men hun ville ikke ha strikket icord i samme farge, men heller et gullbånd i. Og siden jeg har endel gullgarn på Pickles liggende (med det passende navnet BLING!), så var det en smal sak å finne gull.

Litt Drops Merino Extra Fine =perfekt luegarn siden det ikke klør = fint pannebånd.

IMG_4242

6 kommentarer:

  1. Grattis med nye lue ...nei da med barnet som har fått ny lue. :) Fint at det matchet vottene da.

    SvarSlett
  2. Ups! Men flott lue, og veldig fint bilde av deg i gult og svart/hvitt! Du kler fargene :)

    SvarSlett
  3. Flott lue da - bra at noen kan bruke den :-) Selv holder jeg på med zig zag skjerfet - begynte på det i våres, og la det bort da sommeren kommer og hadde helt glemt det. Helt til nå! Så nå kommer det opp av kurven, og håper jeg får det ferdig før snøen kommer :-)

    SvarSlett
  4. Nydelig modellbilde på begynnelsen der! :D
    Det er de enkle mønstrene man gjør mest feil på, for når man ikke må tenke så mye glemmer man av og til å tenke i det hele tatt :P

    SvarSlett
  5. Kjekt den passet noen i familien om når "ulykken" først var der, men ergelig for den hadde passet deg ypperlig.

    SvarSlett
  6. Flott mønster i svart og hvitt. Og du har visst sikret deg flere nye strikkeprosjekter samtidig. Ikke dumt der heller.

    Det pannebåndet har jeg også strikket, men jeg jukset og kopierte fra bildene. Skal jammen sjekke om biblioteket har fått inn boken nå, for den ser ut til å inneholde mye fint.

    God helg til deg og dine!

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.