7. desember 2019

Mer herrestrikk takk


En av tre i husstanden får lite strikkeplagg. Det er ikke aktiv diskriminering av herrestrikk, rotårsaken er at han synes det holder med en ullgenser, all den tid han ikke synes det trengs så ofte. Selv er jeg litt tvilende til påstanden at det holder med en ullgenser, siden min garderobe bugner av ull, men innser at akkurat her har eplet falt langt fra stammen. Men ikke så langt unna at ull fornektes. Puh!



I høstferien fant jeg ut at lengden på gutt hadde passert lengden på ullgenser i skapet, og fikk da godkjenning på form og farge på kommende genser. Herregenser tar mer tid å strikke enn barselgave, så det er greit å kryssforhøre mottageren om sannsynligheten for at genseren blir brukt.

Vi krysset av for ensfarget, lite kløe, nøytral farge, og jeg la inn søknad  om Drops Air-garnet jeg hadde i lageret kunne passe til beskrivelsen, så jeg kunne krysse av for miljøvennlig og nøysom som brukte det jeg har fra før. 


Ja, jeg kunne strikket en ensfarget genser i glattstrikk, men for å ha noe underholdning underveis, så strikket jeg i strukturmønsteret fra Big Alfred, som jeg har brukt tidligere med hell.

2 omganger med 1 rett, 1 vrang,
1 omgang rett.
2 omganger med 1 vrang, 1 rett.
1 omgang rett
Gjenta disse 6 omgangene.

Jeg tok utgangspunkt i en enkel raglangenser fra toppen fra Ann Budds bok med basismønstre (anbefaler boka for greie grunnmønstre til alle de du vil strikke til)  og la til strukturmønster, og strikket en icord rundt halsåpningen for en enkel hals.




364 gram garn senere var genseren ferdig. 


Og den passer også! Puh! 
Å posere for fotografen utgikk, da jeg hadde brukt opp fotokvoten med julekortene idag. Men det hjelper å ha raske reflekser, så man kan fiske frem kameraet de sekundene genseren er på for å teste størrelsen. 


007

Og et lite tilbakeblikk til 7 år siden. Samme gutt, samme mønster. 💗 Ikke samme størrelse.

1 kommentar:

  1. Nydelig genser ;) Fytti så fort tida flyr, jeg føler selv dette nesten var i går, han er jo snart blitt en mann......de tar oss vel snart igjen nå disse søte små... ;)

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.