30. desember 2018

Årskavalkade 2018

Velkommen til de årlige kakediagrammene for strikkingen til Merete! Sprett sjampisen, spill årets spilleliste på Spotify på full guffe og så kjører vi på! 


Jeg trenger ikke egentlig disse tallene for å se at jeg strikker mye, men det er smått tilfredstillende å se det hele samlet. Og så er det gøy å se hva alt garnet blir brukt til, og om det er noen trender for 2018 her. Det er alltid forskjell på hva man tror man skal strikke (iallefall når du er en såpass innfallsstrikker som jeg, eller som jeg tror jeg er, tallene sier noe annet) og hva du faktisk fullførte. 

Først de store tallene.
Jeg fullførte 52 strikkeplagg i 2018, det betyr ett i uka. Mye småstrikk altså, men en og annen større ting som lang jakke til meg selv, og ymse gensere. 
Det gikk med 5030 gram, altså over 5 kg garn! Det er omtrent 100 nøster med garn, omtrent som et badekar med garn. Det er altså en trygg fremtid å ha meg i nærheten, kjære garnbutikker, for jeg kjøpte ca 4,4 kg garn. Kort sagt, litt sirkulasjon i lageret er det. 
I meter ferdig strikket utgjør det 18 988 meter, nærmere 19 km. Dritlangt. 





Årets produksjon ble litt preget av at jeg tenkte at julegaver til 14 personer burde være votter. Og tenker man det i januar? Neeeida. Så da blir det vottestrikk hele høsten.  Sånn underveis var det litt vanskelig å blogge kreativt, for hvor mye nytt kan man skrive om samme vottemønster? Men jeg liker votter. Elsker votter. Puster votter. Drømmer votter. Neida. Joda.

Genserne var stort sett til ungene, og jeg setter stor pris på at de bruker dem. Lite slår følelsen av at du kan lage noe de har lyst til å gå med. Måtte det vare.



Hvem strikker jeg til da? Andelen barn og baby banker voksen, men det er også tydelig at antall babyting er synkende, all den tid det er færre barselgaver å strikke. Men jeg gjør mitt ytterste på å dytte ull på nye generasjoner. 

Det var i år litt vanskelig å telle antall voksenplagg, siden eldstemann har vokst forbi i sokker, og nå har liten herrestørrelse i gensere. Strengt tatt er det da et voksenplagg, men til et barn. 




Nytt av året er trending i pinnestørrelse: pinnetykkelse versus tidslinje. Den stiplede viser utviklingen i pinnetykkelse, noe litt overraskende for min del, som tror jeg strikker alt på tynne pinner, for jeg går fra pinne 3 (passe tynt) til pinne 4. Oioi! 

Alle votter på pinne 5 og 5,5 har skylda her. Jeg trives godt på pinne 3, men har fått opp øynene for at litt tykkere plagg også er brukbare. Men går altså ikke høyere enn 5,5 mm, så langt strekker ikke komfortsonen seg . Og hva skjedde med alle pinnene jeg har i str 2 mm? De gråter der de ligger ubrukt. 




Fargebruken da! Er jeg i takt med Pantone og deres kåring av årets trendfarge ultrafiolett? Eller strikkeinstagram som liker oker, sennep og brunfarger?

Blått står sterkt i år, og hvitt er tydelig brukt som tilleggsfarge i mange votter. Men ser at resten er ganske spredt over hele regnbuen.


   Fiberinnhold:
Det kommer ikke som noe overraskelse, men det går mye i ren ull.
2018 var ikke året jeg prøvde moskus, quiviut, lama, kamel eller akryl, men ren ull slo til igjen.
Det går mye i norske garnprodusenter, vi er i en heldig situasjon at det er mye fint garn å få tak her vi bor. Det er litt luksus. Jeg bidrar med å kjøpe min del, iallefall.


Det var tallene, da er det over til kåringene!
Fyll mer sjampanje i glasset, skru musikken høyere og bli med på høydepunktene i strikkeåret 2018!




Årets strikkeprosjekt:
Jakken Strå av Wenche Roald. 
Juryen mener at denne ble smashings, at jeg kler rosa, og mønsteret var gøy å strikke, samt at mønsteret er velskrevet, og gir deg muligheten til å strikke den veien du liker, om det er fra toppen og ned eller fra midjen og opp. Til og med brukt i sommerbryllup. Full score.



Beste modifisering:
Hull i tåke. Hullstrikkgenser i fargen Tåke. Egentlig en voksengenser på pinne 9, men om du kjører pinne 5 og Drops Air, blir det barnegenser. Brukt mye, og hun kler den godt. Og et av årets fineste bilder av datteren.




Beste eget mønster:
silkesinglet
Jeg har mistet litt piffen på å skrive mønstre, men å improvisere uten å måtte skrive ned hva jeg gjorde, det er moro. Singlet til datteren i silkegarn, og jeg har lyst på noe tilsvarende selv.



Årets feriestrikk:
Kirigami. Fordi å strikke i svart om sommeren er lurt, for du ser hva du driver med. Tegn på at jeg blir eldre. Og denne ble fin på, og klør ikke. 



Årets mest gjentatte mønster:
Speedy selbu mittens. Jeg kan det utenat nå. Strikket i ymse forskjellig garn, og dyttet på slekta til jul. 14 par endte det med. 


Årets overraskelse
At jeg strikket den fine jakka Ingendikkedarie cardigan, og at jeg da ikke ble enig med meg selv om jeg passet i den, for den datt av skuldrene mine. Og så solgte jeg den, det var litt overraskende at jeg kunne gjøre når jeg hadde brukt mye tid på den. Men er veldig fornøyd at den har flyttet til noen som tok godt imot den!

Skal ikke gjøre til neste år:
Brekke overarmen. Heia brodder. Armbrudd gir deg mindre strikketid, og det er vondt. Men nå har jeg nesten glemt at det skjedde. Heia kroppen.


Årets nye strikkere
Jeg lærte datteren og kompis Sverre the noble art of Knitting. Vi blir altså flere strikkere! Det lover godt!

Årets bommert
Egentlig ingen. Utrolig nok. For det pleier være noen.



Årets garn
Rauma Finull. Veldig anvendelig garn i tykkelse og stort fargeutvalg. Pluss i boka for å være ren ull.

Og jeg er glad i garnlageret mitt. Det viser seg å være ganske i takt med det jeg har bruk for. Digg. Litt utrensking skal til, men det nærmer seg mer et godt garnlager, og ikke for mye tøys.

Det var 2018! Tidligere årskavalkader kan du finne under emneknaggen årskavalkade. Det er fra 2009 og oppover.

Takk for at du ennå leser bloggen! Uten lesere, ingen blogg. Det betyr mye for meg at noen ennå leser blogger, kommenterer enten her eller på facebook, eller instagram for den del. Så skal jeg love å fortsette å blogge. Men takk! Det betyr mye for meg at dere leser bloggen. 





13 kommentarer:

  1. Digger disse årskavalkadene dine, du skriver så herlig og digger nerdingen. Ønsker deg et riktig godt strikkeår i 2019. Jeg ser frem til å følge bloggen din i året som kommer også.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Hanne! Vi følges i 2019, jeg følger med på lagerstrikkingen din!

      Slett
  2. Tro det eller ei, her sitter jeg med rødvin i glasset og Spotify på øret med full guffe. Ikke bare fordi du sa det, men for å tvinge vekk lyden av vær-årskavalkaden som mannen ser på med altfor høy lyd! Og det funka så bra, kooooser meg med årets beste årskavalkade. Og jeg måtte vise datteren min det du skrev om å lære opp ungene i The Nobel art og knitting; jeg har nemlig også verva 3-4 nye strikkere i år. "Det høres ut som en kult vi lures inn i", kom det fra henne😂😅😆

    SvarSlett
  3. Hehehe! Det er jo nesten det. Verdens kuleste kult. Og så blir vi varme som en bonus.

    SvarSlett
  4. Inspirerende lesning, som alltid!. 2019 blir lagerstrikkåret for min del. Bortsett fra at jeg skal innom KnittyCity i New York i februar 😂

    SvarSlett
    Svar
    1. Høres ut som garnsmell coming up! God tur!

      Slett
  5. Jubel! Jeg deler umiddelbart på Statistrikks fb-side :-D

    SvarSlett
  6. Herlig årskavalkade, som vanlig! Er akkurat ferdig med min :) Godt nytt strikkeår til deg og dine!

    SvarSlett
  7. Godt nytt strikke år! Digger bloggingen din. Herlig fornøyelig! Og du, barn kalles ungene, så lenge foreldra lever. Så du vil "slite litt" med å plassere plaggene til dine barn i kategorien voksen, en stund til ��

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, det er vel derfor jeg tror alle yngre enn meg er så små. Må vel huske det snart at jeg ikke er 20 lenger.

      Slett
  8. Takk for gøy lesing, som alltid ;) Godt nyttår ;)

    SvarSlett
  9. Kul statistikk, og godt nytt strikkeår :)

    SvarSlett
  10. Blitt en koselig nyttårstradisjon å lese årskavalkaden din!

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.