29. desember 2018

strikkenotater


Jeg er en listeperson.

  • jeg elske å krysse av det jeg har gjort, ingenting er som å sette en strek over noe
  • jeg får mer ro når jeg har skrevet opp det jeg skal gjøre, for da er det ute av hodet, og ned på papiret
  • og så kan jeg krysse av det jeg har gjort
  • eller lage en annen liste som da er kortere. Mmmm. 
  • jeg lager lister på papirlapper, konvolutter, hjørnet av avisen, men det beste er fine notatbøker.


Jeg har hatt en liten notisbok med linjer fra Paperblanks til å skrive ned strikkenotater som
  • oversikt over hvert ferdige strikkeprosjekt, med garnforbruk, garntype, mønster, mottager, pinnenummer og fargebruk. 
  • løse planer for strikkeåret (feks barselgaver eller egne barns genserbehov) 
  • garninnkjøp, ble innført da jeg syntes jeg hadde for mye garn.
  • mønstersnutter som kan bli til noe
  • og lista med julekort og adresser. Fordi ellers mister jeg den. 
  • all tørrstrikkingen altså
Jeg bruker også Ravelry mye, så jeg legger inn alt der, og prøver skrive opp hvis jeg har gjort justeringer, noe jeg ofte gjør. Nyttig for min del når jeg går tilbake og kan se hva jeg har strikket og hvordan, og også nyttig for andre (Ravelry altså, ikke notisboka mi) Det blir en strikkedagbok sammen med bloggen og ikke minst de ferdige plaggene. 

Så derfor er det ikke så vanskelig for meg å lage strikkestatistikk, fordi jeg har grunntallene i boks. Nerdete? Ja. Men nerdete er en hedersbetegnelse i husholdningen. 


En kunstner som vi tok keramikkurs hos i studietiden sa at hun tok bilder av alt hun laget. For sin egen del. Mye blir gitt bort, (eller vokses ut av, eller forsvinner på bussen) og det er fint å kunne se mengden av det man lager. Og se utviklingen over tid, fargevalg, valg av type prosjekter, og at man blir en bedre strikker. Alt det tenker jeg ikke på når jeg skriver ned et prosjekt, men samlet sett er det fint. 

Må du ha en egen strikkebok designet til dette? 
Nei. Men det kan være inspirerende. Det finnes masse fine som du kan fylle ut. 
Jeg har mine små notater, og det er såpass kort at jeg gidder skrive ned. Jeg vil helst ha en liten bok som ligger i strikkekurven, og at den er pen. Så nå starter jeg 2019 med ny bok, i samme serie som de to forrige. Blanke ark er fint! 

Og snart kommer strikkestatistikken! 




2 kommentarer:

  1. Jeg er også en listeperson, gjør akkurat som deg. Synes alt blir ryddigere, og får følelsen av bedre tid 😂

    SvarSlett
  2. Så bra vi er flere i samme nerdeklubb. Jeg elsker å ta notater og gjør som deg både skriver det i en notatbok også legger jeg inn på Ravelry etterpå. Har ordnet meg egen bok for 2019 nå og finner stadig på ting som bare må noteres i boka.

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.