10. juni 2018

S for sommer, spagettistropper og silke


S for
Sommer
Spagettistropper
Silke
Solkyssede skuldre
Singlet

Alt dette i en bokstav.  Og alt dette oppsummert i en sommersinglet.

Jeg hadde silkegarn liggende, men det var bare 50 gram av hver farge, og det er litt tynt i rekkene med småplagg som bare bruker litt garn Og så var det prestasjonsangsten for å ikke sløse med silken.

Men en sommertopp med spagettistropper var den mer enn nok til. Jeg skulle gjerne hatt den selv, for sommertopp i silke er noe mitt indre luksusdyr blir giret av, men siden jeg da nok hadde bare nok silke til å strikke silkebikini, og muligens bare til en pupp, så var det bedre å strikke til avkommet.



Så jeg startet med å strikke en spagettistropp, og økte til en trekant, og gjorde det samme på andre siden. Så la jeg ut litt masker i midten der de to skulle møtes, og etterpå la jeg opp masker til ryggen, og strikket rundt. 
Så var det bare å gi på mens det var mer igjen av blått garn og varme i lufta til å ha lyst til å bruke singlet. 



Det stoppet litt underveis fordi ble det brukt litt kvelder til å finne en fin blonde nederst, og endte med blondemønsteret fra Erantisskjørtet som jeg fant hos Knittingforsif. Og for å skvise det jeg hadde av tålmodighet etter å ha strikket på pinne 2.5, blonder og tjooghei, så famt jeg ut at icordkant var lurt på toppen, for å binde det bedre sammen og unngå at den siger.



Nydelig blonde! Enkel repetisjon, når en ser bort fra den innmari slitsomme 9i3 masken, der tte masker strikkes sammen og etter mye kast og rett i samme maske, ender med ni masker før den slipper unna.




Et lite fargefelt som fanger opp fargen fra blondekanten nederst,gjorde seg. Rammet inn med icord, slik at jeg skulle få virkelig testet tålmodigheten. 



Modell og hundepasser er lei av fototuren, og vil gå tilbake til å bare være hundepasser igjen. 

Så får vi se om den blir brukt. Hun har stort sett bare fått varme plagg når jeg strikker, så å overtale henne til at silke er glatt og svalt, det var hun usikker på om stemte. Og da jeg i min visdom sammenlignet tråden fra silkeormen med edderkoppspinn, så trigget jeg ikke oi,kult- refleksen, men ææææ, edderkoppspinn- refleksen. 

Men sommeren er jo såvidt i gang, selv om vi på Østlandet har leflet litt med sydenstemning. Det kommer mange dager med singletbruk. 

Takk for garnet for lenge siden, Anne Brita! Endelig fikk det komme ut av lageret og bli til noe fint. Det tok bare noen år. 

Dette er kjøpt hos Husfliden i Grimstad, men jeg mener å ha sett det hos Grünerløkka garn. Det er Jaipur morbærsilke fra BC garn, strikkes pent på pinne 2- 2,5. En nydelig glans. Skulle ikke tro det var edderkoppspinn. Nei, det er altså silketråd... 

Silke mot solkyssede skuldre. 
Sommer. 



2 kommentarer:

  1. Nydelig! Og imponerende improvisasjon!

    SvarSlett
  2. Nydelig topp, den der kunne du lagd oppskrift av!

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.