19. juni 2016

My new BFF, intarsia

Først av alt; tusen takk for all oppstyr om Vepsejakka!

Det er veldig stas når noe man er veldig stolt over, og ble akkurat som jeg hadde sett for meg, at andre klapper en på skuldra og sier at det er bra. Jeg er en sucker for skryt. Det er stas.
Dagbladet, Morgenbladet, Elle og Vogue har ikke vært på banen ennå, men det er vel ferietid der?

Jeg gleder meg til å ta den i bruk når det blir kjøligere, norske sommerkvelder er jo takknemlige der, at det faktisk er bruk for ulljakker å slenge over seg utover kvelden.

Og heldigvis har jeg strikketøy videre, det kan bli litt tomt når jeg har fullført lange prosjekter.

IMG_6039

Intarsia og jeg er BFF for tiden. Jeg kan bli litt ensporet når jeg snør inn på noe, da får jeg hangup på den ene tingen, og faller for ting som ligner.

Underveis i vepsejakka har jeg også strikket på Fjærgenser fra Pickles, et intarsiamønster det og. Denne gangen i glattstrikk, og jeg synes det er lettere å få overgangene penere i rillestrikk. Men alt ordner seg etter trådfesting og vask, er valgspråket mitt; (skulle likt å sett det våpenskjoldet. Montro hva det er på latin?)

Fjærgenseren har verdens rareste konstruksjon, og den har endelig blitt mer plaggformet enn kjøkkenassesoarformet som strikketøy. Når du må tegne og forklare hva strikketøyet ditt skal bli, da er det duket for ny konstruksjon.

I gang med et erme, og da mangler bare det andre ermet, halsutrigningen og å sy sammen i kantene.

Men Pickles Merino tweed er litt uregelmessig spunnet, så jeg må finne noe annet å sy sammen med. Litt usikker på hva ennå, mulig jeg finner en lignende nyanse i et lignende ullgarn. Eller gaffateip. Gaffa løser alt.




IMG_6042

Fluffefjær i angora. Mmmm!

8 kommentarer:

  1. Stilig! Blir spennande å sjå korleis jakka blir sjåandes ut:-)

    SvarSlett
  2. Jeg stemmer for gaffa, bare fordi det hadde vært morsomt. Ellers liker jeg valgspråket ditt veldig godt, kanskje du må finne ut hva det er på latin og strikke/sy noe ut av det og henge på veggen. ;)

    SvarSlett
  3. Google seier at ditt nye valgspråk vert omlag slik: et descendere faciet ad omnia Tiedemann

    SvarSlett
    Svar
    1. Fniiiis! Det må sirlig broderes og settes i ramme. Takk!

      Slett
    2. omne bonum et lava klarte jeg å koke det ned til. Jeg får høre med noen språkvenner jeg har .

      Slett
  4. Da er jo denne også snart ferdig! Skal si du strikker i racerfart for tiden :)

    SvarSlett
  5. Fjærgenser må man ha!

    Strikket noe med tilsvarende konstruksjon på 80-tallet, brukte visst opp tålmodigheten samtidig, hehe. Men det er gøy å se hva du tryller fram.

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.