16. januar 2014

Black is the new oranje

013_edited-1

Ny jakke til bloggeren.
Startet i høst, men da høstmørket kom krypende og lyset forsvant, så var det ikke tiden for å drive monteringsarbeid, siden jeg plukket opp knappestolpe på venstre side, og endte langt inn på høyre siden. Ups. Godt ingen saks var involvert på den tiden, ingen fiber ble skadd under innspillingen, men muligens stoltheten.

De siste dagene har jeg vært hjemme på dagtid, og det har gitt dagslys og mot til å fullføre. Og for en jakke det ble! - sier hun med stjerner i øynene.

023

Jakka heter Oranje, og er inspirert av nederlandske skøytedrakter (!) og jeg falt pladask. Ikke på isen, men for de fine, grafiske detaljene og den fine bruken av latviske fletter i jakka.
Men jeg ville heller ha en jakke i svart enn oransje, og syntes at mønsteret funket vel så bra i to farger enn opprinnelig tre, og hadde jo rikelig med garn i svart og hvitt etter kryss her- sofateppet mitt. (feilberegning ved garnbestilling kom godt med nå).

020

Dobbel tråd med New Zealand lammeuld på pinne 3,5 gir en lett og fin jakke, og det gikk kjapt å strikke bolen. Heldigvis gikk det kjapt å strikke bolen, siden jeg klarte å bomme TO ganger på målene jeg hadde tatt, og to ganger strikket altfor stort. Første gang rakk jeg til under armen, neste gang et stykke over hoftene...

Alle gode ting er tre, så tilslutt gikk det etter planen. Og den sitter smashings på!

Jeg droppet å strikke halsen helt opp, men sluttet etter to fletter, og valgte lange ermer i stedet for trekvart erme, siden jeg fryser på siste biten av armen også. Flettene på erme og nederst på bolen ble flyttet et par omganger oppover for å vise dem mer tydelig (mønsteret har den i brettelinja, så de forsvinner litt).
Og knappekantene valgte jeg å bare strikke enkelt i rillestrikk.

038

Lokalcoopen har et ok knappeutvalg, men ikke akkurat de svarte knappene jeg hadde sett for meg, så det ble kofteknapper istedet, med fine snøkrystaller.



041

Fiiiine linninger i ermer og nede! Jeg vurderer å strikke i halsen, men nå som den har uten, så ligger den pent nede.

030

Fornøyd koftebruker.

Bildene er tatt av min bedre halvdel, og veggene på høgskolen var perfekte bakgrunner.
Og mitt nye kamera Canon Eos 700D var stas å holde i hånda.

Faktaboksen;
430 gram New Zealand lammeuld i sort og hvitt, gjetter på ca 30-50 gram hvitt av det.
Pinne 3,5 til hele, pinne 3 til kanter, strikket med dobbel tråd.
Mønsteret er gratis hos Knitty, heter Oranje. 
Jeg strikket en av de minste størrelsene, men pga tykkere garn og strikkefasthet, så endte jeg vel med en ca M.


005

Jeg sydde to sømmer med maskin av gammel vane, dette er en ulljakke som har ull som tover seg i hverandre, så strengt tatt kunne det brukes en heklemetode istedet, men jeg synes egentlig at to kjappe sømmer med maskin går vel så fort.

Så strikket jeg opp masker til kantene, og klippet mens jeg hadde pinnene i. Da slapp jeg lure på om jeg dro for hardt i kantmaskene mens jeg strikket opp masker og at ikke noe raknet, siden ingenting var klippet i ennå. Og så var det ikke krise når jeg hadde plukket opp kanten helt feil første gang.
Sårkanten sydde jeg til innsiden med enkle kastesting.


33 kommentarer:

  1. Grafique fantastique! Nydelig jakke!!

    SvarSlett
  2. Fantastisk jakke!! God grunn til å vere stolt!!

    SvarSlett
  3. Skikkelig flott jakke du har strikka deg:))

    SvarSlett
  4. Helt herlig er du! Du og kofta er helt skjønne, du strikker i søvne! Ha en flott ettermiddag hos dere!

    SvarSlett
  5. Superfin! For en herlig følelse å lage noe til seg sjøl som sitter som støpt!

    SvarSlett
  6. Alle gode ting er tre! Flott jakke, bra jobba! :)

    SvarSlett
  7. Veldig fin, og bra at du valgte kun to farger. Herlige bakgrunner du har funnet til bildene, ser at bygningene jeg ferdes i har kjedelige fargevalg :)

    SvarSlett
  8. Tjohei så vakker! Både inni ermene og utenpå, virkelig forseggjort, ass:) Dessuten mistenker jeg at du befant deg på høgskolen i Bodø under bildetakingen? Det så mistenkelig kjent ut - jeg har travet der i 5 år :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Kanskje høgskolene spleiser på maling? Denne befinner seg litt lenger sør.

      Slett
  9. For noen utrolige bilder (selv om du ser litt blek ut ved nærmere ettersyn, den der Bali-fargen har ikke holdt seg særlig godt. Kanskje en klagesak?). Det er noe med det svarte og hvite mot de fargesterke veggene. Den fineste Oranje-jakka jeg har sett :D

    SvarSlett
  10. Det var en flott jakke! Og den passer jo til absolutt alt!

    SvarSlett
  11. For en herlig jakke! Skjønner godt du er fornøyd :-)

    SvarSlett
  12. Flott jakke, og masse lekre detaljer! Fine bilder også, og du kler jakka veldig godt. Jeg har bitt meg merke i de bakgrunnene på noen tidligere bilder du har tatt og lurt på om dere hadde det så fargerikt hjemme, men det er høyskolen da altså :-) Gratulerer med nytt kamera forresten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er ørlite pinlig å ta bilder i offentlighet, men offentlige bygg har ofte veldig fine vegger som er perfekte til bakgrunnsbilder. Og det må jo utnyttes!

      Og jeg orket ikke ut i naturen idag, vi har storm i kastene og isende vind.

      Slett
  13. Veldig fin jakke, og den ser morsom ut å strikke. Kanskje ikke så morsomt med bolen, særlig når man strikker den tre ganger, men du var flink og tålmodig og passformen er jo som støpt:)

    SvarSlett
  14. Så fine bildebakgrunner! Jeg har også nettopp kjøpt Canon 700D og er kjempefornøyd. Hvilken linse har du?

    Og jakka var også kjempefin! Så flaks at du fikk så mye garn til overs ^^

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har en Sigma 17-70 mm 1:2.8 - 4 macro, som jeg brukte mye til det forrige kameraet. (Og en liten 50 mm fastlinse), så jeg kjøpte bare kamerahus denne gangen. Litt julaften i januarfølelse med nytt kamera!

      Slett
  15. Superfin! Du er virkelig så flink altså. Som alltid er jeg mektig imponert!

    SvarSlett
  16. Denne likte jeg veldig godt:-) kjempe lekker:-) og så anvendelig-:) super flink er du:-)

    SvarSlett
  17. Den var kjempeflott!!! Trekvarte ermer er en uting....to uting...fikser det ikke.

    SvarSlett
  18. Kjempefin jakke! Det var fint å bruke to farger syns jeg, da kom det grafiske mønsteret enda bedre frem.

    SvarSlett
  19. Så stilig mønsteret var! Og så mange detaljer i den, virkelig prakfull! Likte godt flettene i kantene og knappene passet så fint til. Sitter perfekt på deg! Du fortjener slik et flott plagg til deg selv, du som strikker så mye fint til andre.
    Takk for så fin kommentar hos meg!

    God helg!

    SvarSlett
  20. Nydelig kofte. Den satt perfekt på deg. Veldig fint mønster.

    SvarSlett
  21. Jakka ble kjempefin og sitter som støpt på deg! Du har funnet en perfekt setd for å ta bilder.

    SvarSlett
  22. Nydelig jakke, med flotte knapper på glad dame i fargerike omgivelser :)

    SvarSlett
  23. Wow så flott! Ja både jakken og damen, som også ser svært fornøyd ut...!:) Så bra!
    Og bakgrunnen på bildene er jo bare super!:)

    SvarSlett
  24. Åhh så utrolig lekker! :) Kjempeflott å lekker i svart! :)

    SvarSlett
  25. Snasen jakke, og snasen modell! JAkka hadde sikkert vært fin i oransje også;)

    SvarSlett
  26. Den er virkelig flot. Jeg kan væsentligt bedre lide din sort-hvide udgave en den originale farvesætning. Den er knaldgod og helt skarp og moderne (ligesom dig!) :)

    SvarSlett
  27. Blir nesten målløs. Det er noe med deg og svart og hvitt som blir så bra!

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.