24. oktober 2010

Grå høst

IMG_1495
På en temmelig grå høstdag er det passende å presentere siste prosjekt; lang, grå strikkejakke til meg selv. De som er i butikkene for tiden er stort sett i 100% akryl, og jeg er naturmaterialefantast, så da var det ikke annet å gjøre enn å sette igang med pinner og garn selv.
Og er du på jakt etter en innsvingt strikkejakke som har et mønster som er godt skrevet; let ikke lenger; ENG fra Annette Danielsens bok Strik naturligvis. (linken viser hele boka, kjekt åå kunne kikke på boka om det er andre modeller man liker) Jeg liker godt hennes mønstre, de er velskrevet og lette å følge, og gode på fasonger og endel gode detaljer.
Sant nok hadde jeg bladd forbi denne flere ganger fordi den hadde perlestrikk på krage og knappestolper, men hallo, det er jo lett å endre på?
IMG_1510
Så da jeg fant FruSchwartzs versjon på Ravlery med rillestrikk, så var jeg solgt. Den ville jeg ha!
Sånn rent bortsett fra at jakkestrikk med mye vrangmasker er en tålmodighetsprøve, så er det absolutt noe å anbefale til andre. Originalen har belte, men det fikk jeg badekåpefeeling av, så jeg droppet det. Den er innsvinget i midjen allikevel, og markerer pent.
Snella og petronella knapp
Knappene fikk jeg i trettiårspresang av skjønne Silje, og endelig fikk jeg brukt dem! Flotte knapper fortjener et flott plagg. Og de er absolutt godkjent av sønnen. De spiller musikk, mamma!
Eng 3
Så på en grå dag, så finner man den rødeste veggen man vet, og tar bilder av gråjakka. Og etter det bar det ut i regnet, til stor glede for barna, og sånn passe lunken glede for foreldrene som fokuserte mer på at vi ble våte...
Faktaboks:
Eng av Anette Danielsen fra boka Strik naturligvis.
770 gram  Peruvian Highland wool på pinne 3.
Knapper fra Snellaogpetronella
Endringer i mønsteret: rillestrikk der mønsteret sier dobbel perlestrikk, og droppet beltet.

27 kommentarer:

  1. SUPERFLOT!!!
    Og sikke nogen seje knapper :-)

    SvarSlett
  2. Nydelig! Og du kler den kjempegodt :) Herlige bilder også, du er flink til å finne den rette settingen...

    SvarSlett
  3. Grattis med ordentlig ulljakke for sesongen. Og fiine knapper :O)

    Du har helt rett, det er fryktelig mye akryl til salgs. Derfor skal jeg også i gang med en selvstrikket tynn ulljakke til meg selv snart. Håper at ekstra lang Featherweight går kjapt :O)

    SvarSlett
  4. Den ble fin! Og det var tøft med knallrød bakgrunn på bildene.

    Jeg liker heller ikke perlestrikk, men riller var jo et supert alternativ.

    SvarSlett
  5. Knall fin jakke!!!
    Så flink du er!!

    Herlige bilder, rødt er topp!!

    SvarSlett
  6. Wauw! Så lækker! Superflot!
    Jeg har tit kigget på den men er heller ikke meget for bæltet i taljen - du viser jo er den også er så fin uden!
    Hmmm... må hen og kigge på lageret og se om jeg har garn der kan reserveres til den.

    Fine billeder:-)

    SvarSlett
  7. Kjempelekker jakke, og fresche bilder!

    SvarSlett
  8. Kjempelekker jakke, og fresche bilder!

    SvarSlett
  9. Utrolig lekker :D Du kledde den kjempe godt :D

    SvarSlett
  10. den ser sååå god ut,og for noen fine modeller:)

    SvarSlett
  11. So fin jakka di var. stilige bilder med den raude veggen.

    SvarSlett
  12. Kjempelekker jakke.
    Og jeg er helt enig med deg at i butikkene er det altfor mange strikkesyntetiske jakker. Orker ikke tanken på å prøve de engang..

    SvarSlett
  13. Herlig grå jakke du har strikket!!:) Ønsker meg en sånn!!

    God høst!!

    SvarSlett
  14. Den grå jakka var utrolig fin:) Bildene dine er også fantastiske.

    SvarSlett
  15. Det var en flott jakke!
    Og flotte bilder også!

    SvarSlett
  16. Herlig jakke!
    Og så fin du var på håret nå!

    SvarSlett
  17. Hei, jeg er en ny besøkende på bloggen din, og må bare si at jeg lar meg inspirere av alt det fine du har prdusert og presentert på bloggen.

    Så lekker jakke, og utrolig fint bilde mot den røde veggen. Skjønner at jeg må skaffe meg et bedre kamera :)

    SvarSlett
  18. Lekker jakke, og knappene kom virkelig til sin rett! Veldig fine bilder óg :-)

    SvarSlett
  19. WOW!!!! Jeg lurer på når jeg blir så tøff at jeg bare strikker en jakke til meg selv....

    SvarSlett
  20. WOW - imponert!! Både over hvor fint resultatet ble og hvor tålmodig du er :)

    SvarSlett
  21. For en herlig jakke! Nå ble jeg misunnelig...jeg har IKKE tålmodighet til å strikke meg en egen, selv om jeg ikke kan fordra acryl-strikkejakkenen i butikken....Nydelig fin ble den, gratulerer!

    SvarSlett
  22. Så nydelig jakke du har strikket deg, og lekre bilder. Og så fin var boka du henviste til at den snart kommer i en postkasse nær meg ,-)

    SvarSlett
  23. fantastisk fin jakke, og jeg ser jo at det er en bok jeg MÅ HA NÅ :-)

    SvarSlett
  24. På grunn av jobb og studie får jeg ikke fulgt opp blogglesinga mi så mye som jeg skulle ønske, så er ei lita stund siden jeg var her sist, men: Jakka di ble skitlekker!!!!! Absolutt herlig, og knappene var prikken over i´en!=D
    Flinka!

    SvarSlett
  25. Den var råfin, og du kledde den supergodt. Jeg har tilogmed den boken, signert av forfatteren, men har aldri lagt merke til modellen. Takk!

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.