23. oktober 2010

Merete gjør ting hun ikke kan (evt rokk and roll!)

egenspunnet

Takk og pris for den industrielle revulosjon! Om husstanden hadde vært avhengig at jeg klippet sauer, vasket og kardet ulla og så skulle spinne nevnte ulldotter; vel, vi hadde hatt mye garn i uregelmessig kvalitet. Mulig hadde jeg gått for løsningen å bytte til meg garn mot at jeg strikket og de spant og håndterte sauer.

På oppslagstavla på butikken (der det meste skjer, vedsalg, hussalg, rekesalg og gudstjenesteliste) fant jeg et oppslag om spinnekurs på det lokale museet, og jeg meldte meg på. 

Så torsdag kveld mens snøen lavet ned her på Helgelandskysten, satt vi tre stykker og prøvde å forvandle ull til garn. Godt at uregelmessig effektgarn en gang i blant er på moten, så får jeg hoppe på trenden når det kommer igjen :)

Men moro! Rokk kommer jeg nok ikke til å skaffe meg om jeg ikke finner et kupp på nevnte oppslagstavle eller svinser innom et loppemarked som ikke aner hva rokker koster, men håndtein frister litt, selv om vi bare fikk teste rokker.  

Moro å ha vært med på prosessen, iallefall.

I morgen håper jeg få tatt bilder av nyjakka mi! Mmmm, grå ull! 

9 kommentarer:

  1. Kanskje det var påkledningen som var gal? Siden nød lærer naken kvinne å spinne... Men med dine strikkeferdigheter burde det ikke være noe problem å få byttet til seg litt ferdig garn ;)

    SvarSlett
  2. Så kos med rokk, har alltid synest det virket så koselig......men har aldri prøvd ;)

    SvarSlett
  3. Iik! Nå gjør du noe jeg klør etter å prøve, men som jeg bevisst har holdt meg unna ettersom jeg ser for meg hvordan nye hobbyer spiser opp enda mer plass i leiligheten. Ikke har jeg tid heller.
    Dette lukker jeg øynene for :-)

    SvarSlett
  4. hihi den er vanskelig,selv har jeg en håndtein,men blir skjelden brukt pga som du sier "efektgarnet" som blir produsert:)

    SvarSlett
  5. Det høres artig ut, selv om jeg ikke har latt meg overtale om at spinning er noe for meg enda..

    SvarSlett
  6. Men det er jo knallgøy, likevel!
    Det tar ikke mange kveldene før det går jevnere heller, faktisk.

    SvarSlett
  7. Jeg synes du har vært flink, det er nemlig ikke helt enkelt det der. Har prøvd og jeg tror ikke jeg heller skal satse på å produsere strikkegarnet på denne måten, jeg hadde nok fått strikket lite :) Men morsomt å prøve, det er sikkert....

    SvarSlett
  8. Jeg har en håndtein! Og Man kommer ganske fort over "effektgarn"-stadiet. Neste skritt er sytrådstadiet, og jeg er ikke helt sikker på at det er så mye bedre. Etter at jeg hadde prøvd noen ganger stoppet det opp fordi jeg fikk en hel fell (!) som var uvasket og jeg er ikke noe flink til å karde så det garnet blir ikke noe pent. Jeg trenger et kurs tror jeg... Men morsomt er det! (NB - det er en veldig støvete hobby og bør helst praktiseres utendørs, i hvertfall langt vekk fra tv, dvdspiller ol...)

    SvarSlett
  9. Ha, jeg er ikke så langt bak deg, vroooom, vroooooom!
    (Men det er ikke like morsomt som strikking, ennå. Ikke sant?)

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.