2. september 2010

Marie, møt Marie

Marie 1
Niese Marie på 3 mnd skal få hjemmestrikket til jul i år. (Hysj! Ikke si det til henne!)
Hva passer da bedre enn å strikke genseren Marie til Marie? Har strikket den til andre før, og digger den flotte halsen på en enkel genser.
Ønsket fra Maries mor var maskinvaskbar, hjemmestrikka genser, og det er forståelig når man er tredjemann i søskenflokken, og ikke kommer til å vaske klærne sine selv på noen år. Så da kjøpte jeg Lanett på den lokale Coopen og satte igang. (En liten digresjon; jeg får veldig behov for å fnise når jeg kjøper garn, melk, brød og øks på samme handlelapp. Det er noe sjarmerende og praktisk med har-alt-butikk-på-bygda)
mariegenser 2
Maries vekstkurve slår frøknas vekstkurve ned i støvlene, så jeg var nervøs for at jeg kom til å strikke en genser som ikke kom til å passe. Så jeg økte litt flere ganger enn mønsteret sa (kjekt med genser strikket fra toppen, lett å endre selv) og strikket freidig på.
Mariegenser 3
Mistanken om at den iallefall IKKE kom til å være for liten kom da jeg måtte tilbake til butikken og kjøpe et nøste til... og mistanken var tålig begrunnet; endte tilslutt med en str mellom 92-98. Den er diger til lillesøster ennå, og vi må innrømme at vi testet den på storebror. Han er en slank fireåring, og den satt som et skudd. Nuvel.
mariegenser 4
Så han fikk være med på fotoshoot. Eller rettere sagt, han overtok showet.
Nå skal kvelden gå med til å lime inn bilder. Jeg hadde lovet meg selv å få albumene ajour i denne permisjonen, og i morra er siste dag. Ute i god tid?

IMG_0995
Faktaboks:
Marie fra Wilfert. Har vært trykket i Hendes verden 18/2007. Brukte 140 gram Lanett i støvlilla på pinne 2,5, og endte med en str 92-98. Brukte maskeantallet til str 18 mnd, men la på tre ekstra økninger i raglan.

24 kommentarer:

  1. åh den er kjempefin:)den har jeg også lyst på:)ja det er kjekkt med slike "alt i et " butikker...men jeg glemmer til å handle det jeg skulle ha handlet likevel,hihi

    skjønne små du har:)og for en heldig niese:)

    SvarSlett
  2. Kjempefin!
    Det er så greit med disse som strikkes ovenfra og ned synes jeg, lengden blir litt lettere å få riktig.
    Det var en nydelig farge du hadde valgt og jeg er sikker på at Marie kommer til å elske genseren.
    Det gjør jo ingenting om den skulle være for stor, mye verre hvis den skulle bli for liten.,

    SvarSlett
  3. Da står allerede Marie på "to do" lista mi :-)

    SvarSlett
  4. Ntåååw, så fin genser!! Fargen var utrolig fin, og du har helt rett i at halslinningen var kjempeflott.

    Blir også litt fnisete av sånne butikker, men jammen er det flott at de finnes og at man ikke alltid må kjøre langt for å komme til spesialbutikker!

    ... og albumliming er perfekt høstsyssel, jeg ELSKER bilder, og særlig de som står sirlig og pent i albumene sine... ;) Lykke til med å komme i mål!

    SvarSlett
  5. Den var nydelig, den også :) jeg digger lokale coop-sjapper, spesielt når de heter coop sambo. du får ikke høyere bygdefaktor spør du meg ;)

    SvarSlett
  6. Denne var bare så kjempefin. Jeg er på julegavekanalen selv nå, så jeg takker for et fint tips!!

    SvarSlett
  7. Flott genser, og man kan da brette opp litt i starten.

    Herlige ablegøyer på fotomodellene! :o)

    SvarSlett
  8. Herlig Marie til Marie i en nydelig lillafarge :)

    SvarSlett
  9. Ja, den er yndig. Jeg har strikket den én gang, men jeg får da helt lyst til at gentage succesen, når jeg ser dine skønne billeder (og unger);-)

    SvarSlett
  10. den er så fiiin den genseren. Mottaker blir nok fornøyd med den :) Herlig farge!
    Oi, ferdig med permisjonen ja. Det blir vel litt rart, tilbake til hverdagen på en måte.. ha en flott helg iallfall :D

    SvarSlett
  11. Nydelig, nydelig! Jeg så den på Ravelry tidligere i dag og falt pladask. Og så skjønne sjarmtroll du har!

    SvarSlett
  12. Nydelig genser!!! :-)

    Kanskje på tide å gjøre ferdig den jeg har liggende, ble så inspirert sist du strikket en slik. Mangler bare armene..... ;-)

    SvarSlett
  13. du har så skjønne unger at bildene gjør meg i godt humør. pene barn, pene strikkeplagg - what's not to love? oh! jeg vet what's not to love - gikk kaldt nedover ryggen på meg når jeg leste om klatreeskapadene til veslefrøkna på tripptrapp stolen. skrekk o gru! og sedertre konglene? <3

    SvarSlett
  14. Kjempefin var den! Nydelig halsutringning!

    SvarSlett
  15. Så fin den var!!

    Og nydelige unger!

    SvarSlett
  16. Tes tricots sont magnifique...bravo!
    i love your blog!great!

    SvarSlett
  17. Den er nydelig! Jeg strikket den i vår og ble kjempefornøyd. Heldig liten Marie!

    SvarSlett
  18. Nydelig genser.Vakker farge også.

    SvarSlett
  19. Hei
    Jeg må bare komentere det, på det bildet der sønnen din smiler sånn så er han nesten prikk lik meg selv som liten. Morro.

    Nydelig genser du har strikket. Er stadig innom bloggen og titter. Masse inspirasjon!

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.