29. september 2024

Musikalske gaver

 Fra forrige innleggs skrekkhistorier, la oss heller snakke om noe hyggelig. 

Noe har virket i oppdragelsen av barna. 

Vi er heldige i Lørenskog som har et fantastisk korps, som også er en bit av kulturskolen. Det betyr at ungdommene får samspill og tilhørighet og fellesskap i korpset, og også en individuell spilletime i uka med lærer, med mulighet for fokus på egen utvikling.  

Eldstemann har  nå sluttet i korpset etter åtte år, og har hatt en veldig hyggelig spillelærer på baryton hele veien. Hun har vært helt super.  Så da syntes han at det hadde vært fint med en personlig gave når han sluttet,  som takk for fine spilletimer. Om jeg hadde noe mønster til votter for grovmessing? 

Og da har noe av oppdragelsen gått inn. Når strikka, personlige gaver er oppe på pallen til fine gaver til folk man vil gi noe fint. 


Så jeg lette litt, og fant mønster på pulsvarmere, som hadde bassnøkkel i tillegg til g-nøkkel. Mye av grovmessing spiller i noter med bassnøkkel, og så det ble et fint nikk til spillelærer for trombone og baryton.  Og som et pluss, så er pulsvarmere perfekte til å bruke mens du spiller, fordi fingrene er fri. 



Datter så at jeg strikket til spillelærer, og ville gjerne også ha, siden hun spiller trompet og er veldig glad i musikk. Så jeg strikket et par til, i litt tynnere garn, så de passet til hennes smalere hender. 
Disse pulsvarmerne fikk også være med til Alpene da jeg var der, så de er strikket på i totusenmeters høyde.



To par der, altså. Et par i Rauma finull til spillelærer, som passer en medium til liten kvinnehånd.  Og et par i Arwetta,  til smal kvinnehånd. 

Mønsteret er gratis og ligger på Ravelry. Det er litt trangt i tommelen, hvis jeg skulle endret noe. 

https://www.ravelry.com/patterns/library/fingerless-gloves-musica


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.