9. september 2024

Bunader i bruk

I slutten av august var det konfirmasjon for datteren. En fin dag sammen med venner og familie! 

Morsslekta mi har bunad fra Hardanger, nærmere bestemt fra Kvam, og mamma har spart på deler, forkle og skjorter fra forskjellige bunader som har vært i bruk opp igjennom årene i slekta.  Bunaden til datteren er derfor en arv fra morssiden min, og så fikk hun nytt sølv fra besteforeldrene på begge sider.  Og bringeklut som jeg broderte i sommer. 

Så her står vi tre generasjoner i samme bunad, med litt variasjoner over tema. Forskjellige broderier i skjortene, ulike bringekluter, og ulike border på kantene. Men allikevel samme. 

Slekt skal følge slekters gang, og for min del er det veldig stas at vi har samme bunad. Jeg pleier spøke med at jeg har bunad fra den eneste dialekten jeg ikke har (siden jeg prater en blanding av sørlending, helgelending og østlending i en salig blanding), men det er fint å ha samme bunad som de før seg i slekta. Min bunad arvet jeg fra min mormor i sin tid. 

 
Og siden det er min håndarbeidsblogg,, benytter jeg sjansen til å vise frem den perlebroderte bringekluten igjen. Jeg fikk det til! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.