29. juli 2024

Grønt er skjønt


Det har gått i linstrikking i sommer. Lin i tynne topper, for å sette sommerstemningen.  Det skjer egentlig hver sommer, ser jeg, at jeg får behov for å strikke noe lett og luftig som ikke er ull, for så å irritere meg over at det er jommen tungt for fingrene å strikke i lin. Eller silke. Eller bomull. Men hva gjør man ikke for sommerfølelsen?

Denne toppen ble med til Paris, og hjem igjen. Nå fikk jeg strikket den ferdig, og kan konkludere med at jeg nok skal bruke noe under, hvis den skal til kontorbruk. Og hvor gjennomtenkt det var med rød bh den dagen jeg tok bilder, jeje. Det kommer jo ikke som et sjokk at kvinne (46) bruker undertøy. 


Men kvinne (46) er særs fornøyd med fargen, og kantene på toppen. Det er en ganske enkel singlet,  tross alt. Men kantene gjorde finishen fin. Jeg vurderer å strikke den i ull og silke til vinterbruk,  og strikke den mer tettsittende. Lingarnet jeg brukte, gav en mer løsere strikkefasthet enn oppskriften, og jeg kompensere med å ikke legge opp så mange masker under ermene, slik at omkretsen ble omtrent som i oppskriften. Dvs, ikke helt lik, for oppskriften er tettsittende, jeg valgte litt løsere, siden lingarnet er litt stivere. 



 Som sagt: det er kantene som gjør denne toppen. 


Mønster: camisole no 9 av My favourite knitwear. 


https://myfavouritethings-knitwear.com/collections/norsk

Jeg strikket den i noe latvisk lingarn, kjøpt i Porsgrunn,  og det var et fint sommerprosjekt. Kunne tenkt meg samme i silke, ull og silke eller tynn Line feks.  Da hadde den ikke blitt like gjennomsiktig.  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.