28. desember 2023

Franske votter

Tre par votter skal sendes til Frankrike i romjula. Det er vottegaver til vertsfamilen til dattera til en venninne, som en liten hilsen og takk for at de åpner hjemmet sitt for en ungdom fra Norge, som vi er glade i. Joyeux nöel sier Google translate at det heter på fransk. 

Selv har jeg kommet til dag 349 i Duolingo i fransk, og kan si de mest nødvendige høflighetsfraser. Eller, jeg kan skrive dem, siden jeg hopper over uttale-øvelsene. Så det kommer til å hjelpe lite, om vi tar en storbyferie til Paris. 


Først ute, et par Totoro votter, fordi mottager liker Studio Gibli-filmer, 

Mønsteret er trukket fra Ravelry pga copyright, men om du googler, finner du det på Pinterest. Internett glemmer ikke. 

Disse er strikket på pinne 3,5 og i Rauma 3trådsgarn. Jeg ville ha gjort noe annerledes med tommelen, kanskje droppet mønster, for den ble veldig trang. Men nå har jeg festet tråder, og prøvd å vide ut tommelen ved å dampe den.

Og så strikket jeg to votter i Norwegian Mittens for Mimi- mønsteret som ligger gratis på Ravelry.  Det er behagelig logisk, og jeg synes det har en fin vri på det vanlige stjernemønsteret, med halvstjerner. Noen mønster er komfortstrikk. Det er bare å gi gass og strikke, og så husker fingrene mønsteret. 

Garnet er Rauma 3trådsull og pinne 3,5 mm. 

Jeg gikk jo tom for rødfargen, såklart. Og siden jeg i nærheten av meg, bare finner garnet på Husfliden på Strømmen eller i Oslo sentrum, så kjørte jeg datteren til Strømmen storsenter, slapp henne av, og hentet henne etterpå, for å slippe å måtte forholde meg til parkeringshuset der før jul. Jeg har sverget at jeg ikke skal innom i desember, for jeg orker ikke bruke livet mitt på kø i parkeringshus. Så litt innsats har vi gjort for vottene.

Siste par ut er strikket i samme garn som de andre, i verdens fienste mulvarpbrune farge. Åh! Jeg fikk lyst på dem selv. Og det er den beste følelsen, at det du sender fra deg er så fint, at det gjør litt vondt å se de forlate huset.
 

Fortsatt fin romjul! Jeg teller opp strikketøy og sjekker hva jeg skal ta med over i det nye året.

1 kommentar:

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.