29. desember 2023

Årets siste votter

 
 
Etter å ha strikket ferdig regnbueislenderen, så var jeg ikke ferdig med islendermønstersnutten. 
Den er jo repeterende og liten snutt,  så det er lett å putte den inn i andre mønstre, og hvorfor ikke strikke votter i restegarnet? 

Jeg fant frem blyant og rutepapir for å tegne fellingene pene, med at rutene følger kanten og treffes midt oppå,  og for å få til en klassisk selbutommel med kile, slik at tommelen får god plass. Og jeg hadde jo endel garn igjen i Finull etter å ha strikket genseren. Strengt tatt har jeg så mye Finull liggende, at det er nok til flere gensere. Derfor er det også mye vottepotensiale liggende.

Mye trådfesting her også, men det er jo fordi jeg ville ha fargebytter. 

Tilslutt tovet jeg dem forsiktig i tørketrommelen, for å få dem litt tettere og lunere.


 Jeg jukset litt med trådfestingen på mansjetten (ikke inni vottene), og flettet trådendene sammen som en klassisk fiskebensflette. (sånn flette som noen får til i håret. Noen. Ikke jeg). De to små flettene kan da brukes som pynt, og også for å binde dem sammen hvis du vil henge dem til tørk. Smart! (Selv om det var fordi jeg var lei av å feste tråder) 

Og så var de klare til å gis i julegave, helt pinneferske. Og så kom det et ønske hjemmefra om å få sånne votter. Det er jo et kompliment. 

 


1 kommentar:

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.