10. desember 2023

278 løse tråder

Eldstemann syntes det hadde vært fint med en ny genser, og jeg lurte på om den skulle være svart, som resten av garderoben. Men så svarte han at han godt kunne ha litt mer farger, så hva med svart bakgrunn og regnbuen i mønsterfargene? 

Det er jo sjeldent det kommer ønsker om strikkegensere fra avkommet, så da slapp jeg alt jeg hadde i henda, og begynte å strikke. Jeg tenkte at en islender var fint bunnmønster til det som var ønsket, og vi er veldig fornøyd begge to. Eller alle tre, siden denne har yngste allerede tenkt å arve. Hun kunne også stille på bildene av nyplagget) 



Det ligger et gratismønster på Islender til herre på Raumas nettsider. Jeg brukte gratis mønsteret og Finull, og istedet for en mønsterfarge, strikket jeg med regnbuemønsterfarger. Jeg var litt i tvil om det kom til å klaffe der ermene møter bolen, men flaks nok var det treff i sekvensen der. Ellers hadde jeg nok lagt på eller trukket av en cm på bol eller ermer for å få det til å treffe. 

Halsen er litt kortere enn i mønsteret, litt fordi sekvensen akkurat var ferdig der, og jeg ikke ville ha lang hals og starte på lilla igjen, men også fordi ingen av oss liker å ha gensere tett i halsen. Tett, høy hals er oppskriften på å klø av gensere, så den trenden går forbi her. 

Det har vært skikkelig gøy å strikke denne. Både fordi den lyser opp i en mørk tid, og fordi det er avhengighetsskapende med fargene og stripene, og det er ikke noe mønster å huske på. Og de to rundene med svart bunnfarge mellom fargestripene, er jo stadig pausestrikk. 

Ulempen? Du kan ikke dra tråden oppover, for det er for lange fargesprang. Så det var 278 tråder å feste. Flaks jeg er dronninga av trådfest, for det krever tålmodighet for å ikke bare la genseren ligge etter ferdig strikking, og tro at trådene fester seg selv. Det tar noen kvelder. 

Genseren er strikket i Rauma Finull. Jeg kjøpte svart finull hos Trådsnella i Lørenskog, og resten av fargene hadde jeg såklart i garnlageret mitt. Hele genseren veier 440 gram i en medium herrestr, og da er vel halvparten svart og halvparten farger, og det gjør jo det til perfekt mønster å bruke garn fra lageret på. 
 
Og så en liten lapp i nakken., som et nikk til at jeg fryser mer enn mine barn. Det skal være ganske kaldt før de tar på ullgenseren, mens jeg bruker ull året rundt. 


2 kommentarer:

  1. Herlighet kor fin den blei. Regna med den bi godt brukt i flere generasjona 🥰🌈

    SvarSlett
  2. Sååå fin! Og sjarmerende modell, jeg ble plutselig tatt tilbake til den tida jeg var i samme alder og hadde runde briller og islender (men ikke så flott som denne!). Hilsen Frøy/Huldr

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.