4. november 2023

Ganske greie gensere

 

Jeg ble spurt om å strikke gensere til to tvillinggutter, sånn for å ha en passe tykk mellomlagsgenser til vinteren. Etter å ha sett gjennom litt forskjellige mønstere, endte jeg tilbake i Lene Holme Samsøes hefte Barnestrikk på pinne 3,5  (børnestrik på pinde 3,5 hvis du søker på originalen på dansk, gult hefte) 

Jeg er svak for hennes oppskrifter, for jeg er garantert et bra resultat hver gang. Det er jo viktig når noen ber om at du strikker noe, at det er noe du kan gi fra deg uten å tenke om det ble riktig. 



Mønsteret er Ret nem raglan. Ret nem betyr ganske enkel eller ganske grei, og det er den. Ganske enkel og rett frem, men også men fine detaljer, som er typisk for Lene Holme Samsøe.  Genserne er strikket med rettmasker og så snudd med vrangen ut. 
Og det er et lite trekantmønster foran, og en loddrett stripe på ryggen.


Enkel og grei genser. Enfarget genser er pent, og går ganske kjapt å strikke. Det er jo en fordel når det plutselig er høst og forsmak på vinter. 


Begge genserne er strikket i Sandnes Peer Gynt. Særlig den blåmelerte 6324 er vanvittig fin, særlig for oss melertfantaster. 

Krysser fingrene for at disse passer i vinter! 


1 kommentar:

  1. Fine <3 Lurer på om tantebarnet burde få en slik til jul. Eller kanskje tryggest å planlegge til neste jul :-)

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.