9. oktober 2023

Nøstebarndresser

Heldresser er et supert plagg for de minste ungene i disse overgangsårstidene. Null glipe i ryggen, lett å få på, og varmer lunt. Opp i gjennom årene har jeg strikket over ti stykker av disse. 


Det finnes mange heldressoppskrifter, men jeg ender ofte tilbake til nøstebarndressen. Kanskje av nostalgi til da ungene var små, og jeg vet hvor mye vi brukte disse?  Jeg har strikket dressen ensfarget som her, og også i striper, siden stripestrikk går fortere. 



 To dresser, en til storebror og en til lillesøster. Strikket til barnebarna til en kollega.  Det er søtten år siden jeg strikket den første dressen av mange i rekken, og de dressene går ikke av småbarnsmoten. 

Disse er strikket i Viking Superwash, for de funker fint å strikke i garn som er sporttykkelse, 100 meter på 50 gram. Det blir passe mellomlag, som ikke er altfor tykt under regntøy eller vinterdress.

3 kommentarer:

  1. Så fine! Hvilken oppskrift bruker du? Og takk for at du fortsatt skriver blogg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Jeg brukte heldressoppskriften fra første nøstebarnboka. I strikk mer fra nøstebarn, finnes en tynnere versjon, men jeg foretrekker denne som er mellomtykk.

      Slett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.