13. august 2023

Sommerens store prosjekter


Sommerens store prosjekter er i flertallsform. Fordi jeg er ferdig med det store strikkeprosjektet flettegenser til meg selv, og er godt i gang med det andre prosjektet, dvs totalrenovering av kjøkkenet mitt. Fredag rev jeg (!) og kjæresten (dvs, han rev mest) ut kjøkkeninnredningen, og tirsdag setter håndverkerne i gang med å pigge gulv, rive tak og flytte rør. 

Jeg har utsatt prossessen i årevis (sparing pluss at jeg har beslutningsvegring for interiør) men nå er jeg i gang. Så denne helgen har jeg et tomt kjøkken. Helt tomt. Perfekt for å øve trompet i all romklangen og ta bilder av vakker genser i alt kaoset. 


Genseren, ja! 

Den ble ferdig i går kveld, og jeg har strikket litt på den til og fra siden påske. Siden en genser tar plass, har den ikke blitt prioritert med i strikkeveska, men mest strikket på i ferien. 

Flettegensere har den iboende egenskapen at de ser sykt vanskelig ut. Men neida. Det er jo bare masker som flytter litt rundt på rekkefølgen sin. Og akkurat dette mønsteret har blokker som går igjen, så etter å ha knekt koden, strikker du mest uten å se på diagrammet. 



Jeg elsker mønsterne til Lene Holme Samsøe, så da hun hadde laget Heatherhill-boka der Caragenseren står, så kjøpte jeg boka i gave til min mor (slu bursdagsgave) og lånte den for å strikke genser. Eller du kan kjøpe oppskriften enkeltvis på nettsiden Leknit.com.
 



Trenger du en flettegenser i livet ditt? Ja, er svaret. Klassisk flettegenser i lys farge er noe som er en stayer. Flettegenser i mørk farge er også veldig fint, men da forsvinner flettene i fargen. Og jeg synes godt at alle kan få gleden av å se hvor mye fletting jeg har gjort. 

Dessuten er flettegensere veldig moro å strikke. Pluss i boka for at det ser komplisert ut. 


Se bikubestrukturen i front! Og de lubne, gode flettene. Mmmm! 


 Jeg strikket genseren litt oversize i en tråd tynn silkmohair og en tråd tynn Peer Gynt, begge fra Sandnes garn.  Tynn Peer Gynt i natur, og tynn silkemohair i en dusdusrosa som heter Kitt, men som jeg synes burde hete dusdusdusrosa. Resultatet er naturfarget lys.


Denne blir fin utover høsten! Det samme med kjøkkenet.  

2 kommentarer:

  1. Den var helt nydelig🤩

    SvarSlett
  2. Trur ikkje på deg...at det er så lett.😅 Nydelig er den, fantastisk.

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.