10. august 2023

Les mitaines

Litt vottestrikk har det blitt i sommer, etter at Øydis lurte på om jeg kunne strikke noen gaver til datterens vertsfamilie i Frankrike. Det passet jo fint med at jeg liker å strikke votter om sommeren  og det er enkelt å strikke på farten. 

Fordelen med stort garnlager, er at jeg har alltid vottegarn liggende. (Ok, så feilberegnet jeg med hvor mye garn det gikk av Vams, så et nøste måtte suppleres). 

For å strikke fem votter på rappen, så tok jeg to mønster jeg har strikket flere av før, og vet funker fint. Speedy Selbuvotter (de tykke vottene i Vams av Knitdeer og Selbumittens for mimi  (gratis på Ravelry) strikket i Rauma tretråds og Rauma Finull. De i finull ble litt mindre, men i en familie er det jo aldri like store hender. 



Vottene har da fått med seg mye norsk natur. Først fra Tuddal og Gaustatoppen (ok, ikke akkurat toppen, men rundt. Jeg gidder ikke kø) 


Så på reise til Mesøy, ei øy utenfor Ørnes der farfar og farmor bodde, og som vi nå dro på ferie til,  6 voksne og 10 barn  (dvs min mor, mine søsken og svigerinner og alle søskenbarna) 

Votten ble med på Mesøytoppen! Svartisen i bakgrunnen der. Akkurat da hadde vi klarvær. Ellers av dagene fikk vi bruk for det nye regntøyet jeg hadde kjøpt. 


 Vakre votter, synes jeg selv. 

Og det håper jeg den franske familien også synes, og tar godt vare på utvekslingseleven, for det er ei flott jente som reiser. 

Og skulle det ligge noe lav, mose, gress eller tang i vottene, så er det norsk natur. 

1 kommentar:

  1. Tuuuuusen takk, Merete! De er knallfine alle sammen. Familien blir garantert fornøyde!🤩

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.