20. juli 2023

Mer garn som poserer foran fjord og fjell

Feriegarn som strikkes med på ferie? Ikke verst! 

Jeg kjøpte to hesper med villsaugarn fra Ragg.no i Tvedestrand i fjor sommer, som et lite ferieminne. Hjemme er det jo annet garn som frister, og så blir ting liggende, og vips går tiden. Men jeg kjøper jo garn for å kunne strikke av det, så en eller annen gang er jo planen å få det på pinnene. 

Villsaugarn høres jo robust og rustikt ut, så jeg tenkte at et par sokker burde jo jeg klare å få ut av garnet. 100 gram garn i mellomtykkelse rekker jo ikke til en genser, med mindre du har kort fartstid på jorda.


Sokk poserer foran slitt dør. Slik man gjør på ferie med strikketøyet sitt. Jeg strikket begge sokkene på turen, men dere får ta mitt ord på det at sokk 2 eksisterer og at trådene er festet, siden jeg ikke gadd ta bilde av begge sokkene. De kommer jo i par. 

 


 Siden jeg ikke helt visste strikkefasthet og kjente villsaugarnet fra før, så brukte jeg igjen oppskriften Fleegle Toe up socks fra tåa og opp, så strikket jeg så langt jeg kom. Det viste seg å være en god plan, for ett hespe holdt fint til en sokk. Da kunne jeg trygt strikke sokk  uten å sitte med en halvferdig sokk. 

 Så nå kan ulla som varmet en villsau, varme tærne mine.  Litt spent på hvordan holdbarheten er på sokkene, men tenker at villsau ofte har striere garn enn merinosauen. Burde funke til sokker da.

Får du brukt feriegarnet ditt? Eller blir det liggende som ferieminne?


1 kommentar:

  1. Eg har kjøpt villsaugarn og. Det kommer fra Brit strikkenerd på Frøya. Ho selger farga garn, i 4 ulike naturfarger pluss koks. Eg har strikka ei lue til nå. Kanskje det blir sokker?
    Fortsatt fin sommer. Hilsen Liv.

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.