18. juli 2023

Reisestrikk

Ja, jeg pakker strikketøyet først når jeg planlegger ferie. Gjør ikke alle det? Jeg vet jeg taler til menigheten nå, for leser du denne strikkebloggen, er du nok hakket mer interessert i strikking enn de som ikke skjønner vitsen med å ta med strikketøy på ferie. 

Det er alltid tid til å strikke litt på mine ferier iallefall, men jeg vil helst ha startet på strikketøyet før jeg drar ut døra, for nytt strikketøy krever ofte litt innkjøring som telle masker (hvis det er samme antall masker når du har telt tre ganger, så er det mest sannsynlig riktig tall), finne hvilke pinner du vil bruke,( og så finne ut at joda, du skulle gått ned en pinnestørrelse), finne ut om det egentlig var genser eller sokker du var sugen på å strikke. Og plass i bagasjen. Derfor ble ikke flettegenser med på roadtrip i Telemark, for småstrikk er nettopp definert med strikketøy som ikke tar så stor plass. 

 

Denne gangen ble det en liten babygenser i str 6 måneder, fordi jeg hadde lyst å strikke en gave, og jeg hadde lyst å strikke noe som var lite konsentrasjonskrevende, så feriehjernen hang med. Strikketøyet underveis kunne forveksles med en vaskeklut med strukturmønster, så det slo til på kriteriene om å ikke ta særlig plass, og bittelitt struktur for å holde interessen. Hjernen er jo ikke helt borte, selv på ferie. 

Pluss i margen for å kunne være en fotogen farge også, siden da kunne jeg ta feriebilder med strikketøy. Strikketøy, hils på Eidsborg Stavkyrkje.


Rett og vrangmasker, altså! Blir fine mønstre av det! Og strukturstrikk er fint i garn som Sandnes Sunday, som er et glatt ullgarn uten fuzz, så strukturen popper frem uten å bli gjemt.

 

110 gram veier den lille feriegenseren, strikket på pinne 2,5 i Sandnes Sunday. Mønsteret er 19106 fra Dalegarnheftet 191 Baby fra 2007. Det var et av mønstrene som jeg en gang i tiden tenkte strikke til en av ungene mine, men som jeg glemte litt å strikke, Litt fint å kunne bla seg gjennom gamle mønsterhefter og finne noe som funker nå også. 


 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.