2. juli 2023

Puff puff puff

Puff puff puff. A

Trekket til den ene store puffen (Ikea Sandared, største størrelse) hadde fått seg en så stor rift at det ikke lot seg gjøre å redde trekket. (Milo stiller som modell for å vise hvor stor puffen er, og hvor godt han matcher det svarte ulltrekket. )

Jeg bet på utfordringen med å strikke et nytt  trekk til puffen, og kjøpte inn Sandnes Fritidsgarn for et drøyt og greit ullgarn som jkke er så dyrt. Sånn i ettertid kunne jeg kanskje brukt et nylonforsterket garn, men vi får se hvordan slitasjen blir. Det er jo sjeldent man sliter ut en puff.


Jeg tok utgangspunkt i Elizabeth Zimmermanns Pi shawl (ja, som i π) med en sirkel som vokser utover. 

Du starter i midten av sirkelen med 9 masker, 

strikker 1 omgang, 

så en økeomgang der du dobler antall masker. 

Strikk 3 omg rettstrikk.  

så en økeomgang der du dobler antall masker. 

Strikk 6 omg rettstrikk. 

Så en økeomgang der du dobler antall masker, og sånn fortsetter du med å doble antall omganger glattstrikk mellom økerundene. (neste antall omganger er 12, så 24, så 48)

 Tilslutt hadde jeg kommet ut til kanten av puffen, og økte ikke mer, men strikket ribbestrikk med 2 rett og 2 vrang helt til hele midjen av puffen var dekket. 

Tilslutt gikk jeg over til glattstrikk igjen, og felte i samme tempo som jeg økte på toppen. Strikket ikke hele undersiden, for da ville jeg ikke klart å ta trekket rundt puffen.  Strikket en hullrad i de siste radene for å kunne ha en strikk eller et bånd for å snurpe sammen under.

 

Dekorativt med økerundene! Hvis du klarer se noe som helst på svarte bilder.


 500 gram med Sandnes Fritidsgarn gikk med til en puff. Så det var litt varmt å strikke akkurat under de varmeste dagene vi har hatt i juni. Det var som å strikke et stort, varmt teppe. Nevnte jeg VARMT?

Send en vennlig tanke til meg som nå strikker puff nummer to. For det er jo fint hvis de har samme trekk. Det blir som sokk nummer to, bare skalert opp. Det var gøy første gangen for å se om teorien min om å bruke en sirkel funket. På gang nummer 2, er motivasjonen å strikke opp de ti nøstene med Sandnes Fritidsgarn. Men det strikketøyet får vente litt til kjøligere dager.


1 kommentar:

  1. Heia, Heia. Fint resultat.Sikker på at du kommer i mål med puff nummer 2 også..

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.