31. mai 2023

Mama got a brand new bag



Ny pinneveske er kommet til sitt rette hjem! Jeg har lenge siklet på pinneveskene til Strikkefeber, særlig dobbeltutgaven med ekstra mange lommer. 

I påska var vi innom Karmin garnbutikk i Kristiansand (karmin.no)   og de hadde veskene i butikken, så jeg kunne se på fargene,  og se på herligheten, og bare få lyst på enda mer. 
Men jeg lot være å impulskjøpe da. 

Istedet dro jeg hjem, og tenkte mye på at jeg hadde lyst på den. Såpass mye at jeg sendte melding til Cecilie som driver Karmin, og lurte på om jeg kunne kjøpe en, og få mamma til å ta den med til meg fra Sørlandet.  Joda! I helgen var vi i familiefeiring i Bergen, så jeg fikk med pinnemappa på flyet hjem. (Noe jeg ikke tenkte på da jeg pakket til tur, så det var flaks den fikk såvidt plass i håndbagasjen). 




Her er min gamle pinneveske mot min nye. 
Jeg kjøpte den gamle for mange år siden, jeg tror det var på Pinnsvin design. 

Pinneveska har gjort at jeg har klart å holde oversikt over alle rundpinnene mine og samlet de som ikke sitter fast i et strikketøy, sånn at de holdt seg samlet, og ikke over hele huset. Det er også billigere i drift å vite hvor strikkepinnene er, for ellers kjøper man jo nye støtt og stadig, for ingen husker om du har riktig tykkelse i riktig lengde uten at du kan sjekke lageret. 

Jeg kunne fortsatt med den gamle, men den var blitt veldig slitt på overflaten, og jeg hadde lyst på mer plass.  


Hils på noen av pinnene mine. Jeg har 72 rundpinner, fordelt for det meste på pinne 2,5 til 3,5, og litt småplukk ellers i størrelser.  Jeg bruker rundpinner til omtrent all strikking etter at jeg oppdaget magic loop.

Størsteparten av gjengen er Addi strikkepinner i metall, og jeg foretrekker metall fremfor trepinner, fordi trepinner gjør at jeg strikker løsere og tregere, fordi jeg ikke får samme gli over pinnene. Smak og behag, andre elsker trepinner. 

En og annen Knitpro Carbon har sneket seg inn, gode pinner. 

Pinnene som blir brukt minst, er Addi lace med rød vaier. De har mistet noe av belegget, så metallet lukter metallisk  (ok, dårlig forklaring, men jeg liker ikke lukten). 

Pinner med dårlig overganger mellom vaier og selve metallpinnen, de får ikke bli med videre. Livet er for kort til å banne over strikkepinner. 

Det finnes nye og andre strikkepinnemerker. Men jeg holder meg til Addi, siden de fungerer strålende. Å bytte hele pinneparken til andre merker, er dyrt. Jeg kjøper av og til nye merker i en størrelse jeg bruker mye, hvis jeg vil teste. Men det skal endel til å overtale meg til å bytte. 

Jeg har et utbyttbart pinnesett  også, fra Addi Click. De er supre for strikketøy på tykke pinner, så det er fin supplering. Settene starter på pinne 3,5, så for en som strikker mest fra 3,5 og nedover, så trenger jeg masse vanlige rundpinner .

Og nei, jeg er ikke sponset av Addi. Og pinnene fra Sandnesgarn er Addi, hvis du leser bakpå.  Tilgjengelig i de fleste garnbutikker, altså. 


Så i går satt jeg og pinnemåleren min (kjøpt på Etsy fra Make og Krake for ørti år siden) og kontrollmålte alle pinnene, og fikk de sortert riktig etter størrelser. 


 Korte rundpinner til venstre (30 og 40 cm) og lange (60, 80 og 100 cm) til høyre. 

Bittelitt trangere på høyre side, siden jeg har flere lange enn korte rundpinner,  men pytt. I tillegg er det endel tomme lommer, så jeg har plass hvis det skjer suppleringer. 

Alt i alt, veldig fornøyd! Pinneveska kostet 999 kr, så det er den dyreste veska jeg har. Jobbveska mi er billigere.  Men da er det vel passende at det er veska til strikkeverktøyet?  

Ikke sponset innlegg. Mest et gledeshyl til andre strikkere, som skjønner at god oppbevaring er en luksus. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.