25. februar 2023

Cityvotter


Har du hørt den vitsen om hun som strikket et par votter, festet de femtiseks trådendene og så oppdaget at hun hadde strikket to høyrevotter? 

Det er ikke en vits, det er en historie fra virkeligheten. Jeg kjenner noen som akkurat gjorde det. Ok, det var meg. Over tretti år med vottestrikking burde gitt meg nok erfaring til å følge litt ekstra med ved tommelplassering. Neida.

Enkleste da er bare å bite tenna sammen, og så strikke to venstrevotter mens garnet allikevel ligger fremme. For da blir det gjort, og du får to flotte vottepar istedet for ett. Dette er garn fra garnlageret, så jeg hadde litt forskjellige mengder av fargene, så det ble litt andre farger på tomlene enn opprinnelig tenkt, men akkurat det er null stress i et par votter som har åtte ulike farger. 



 
Vottene er strikket i gave til datteren til en venninne, og mor plukket farger fra lageret mitt. Det er ganske gøy å plukke farger når du har alt å velge mellom. Vi gikk for rød bunnfarge, og ymse klare farger i juveltoner. 

Det er altså myyyyye trådfesting for Cityvotter av Ingunn Birkeland. Selve vottene er enkle å strikke, siden det er et ganske grafisk mønster og lite å følge med på, men hvis du synes trådfesting er skummelt, så er dette super eksponeringsterapi.
 
Jeg og trådfest er gode venner, så det er fort gjort. Og det er ganske dekorativt med de små trådendene samlet. Bitteliten fargeeksplosjon på bordet i gråe februar. 


En liten innvending til mønsteret; det kunne gjerne vært litt større i diagrammet. For når det er vinter og mørkt om kvelden, går kontraster i hverandre. Og da er det litt mer kjedelig å telle omganger. Men nå går vi mot lysere tider, folkens.
 

Og ja, jeg har strikket disse i voksenstørrelse før, til meg selv. Det er votter jeg stadig får komplimenter for. Og til den svarte vinterjakka mi, så er det godt med fargerike hender.

De perfekte vottene for alle de gøye fargene du har liggende med Rauma Finull. Det er ikke et garnsluk, siden barnevottene i str 5-6 år ikke veier mer enn 35 gram, men det er jo godt nytt for de smårestene du lurer på hva du kan bruke til. Og det er jo innmari gøy å kombinere farger! 

Mønsteret er Cityvotter til barn av Ingunn Birkeland. Mønsteret er skrevet for Rauma Babygarn, men jeg foretrekker ren ull i votter, så de tover seg i bruk. Jeg brukte pinne 2,5 og garn fra lageret.

https://www.iboshop.no/collections/ibostrikk/products/city-baby-og-smarollingvotter



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.