7. februar 2023

Innvoller til alle kanter

'

Blålys og sirener høres i bakgrunnen:
Doktor! Doktor! Du må komme! Det har skjedd en stygg ulykke! Pasienten har innvoller til alle kanter, og det er flere dype hull over hele! Katastrofe! Genseren er brukt nesten til døde! Kan den reddes? Vil han noensinne kunne spille fiolin igjen? 

Tja, jeg skal se hva jeg kan gjøre. Først av alt er jeg imponert over hullet i front, og det tilsvarende hullet på baksiden, og hvordan det dukket opp. Det er materiale til en hel True Crime-episode der. 

Men jeg må nok ta med pasienten hjem, og gjøre litt operasjoner over helgen.  

Jeg kjørte en liten meningsmåling om sannsynligheten for at jeg klarte sy hullene pent, og legevisitten (les, det åpne kontorlandskapet) mente at det kanskje var lettest å  klippe av på magen,  og strikke nederste bit på nytt. 





Som sagt, så gjort. 
Klippet av tråden der maskene var hele, og rekket opp en omgang. Da var det bare å plukke opp maskene på en pinne, og strikke seg nedover til ønsket lengde igjen. Jeg kunne rekket opp bolen og brukt garnet på nytt, men orket ikke strikke med nuddelkrøllete garn, og heller ikke feste alle tråder som var røket, så jeg kjøpte nytt garn av samme merke. 


Og slik ser pasienten ut etter operasjonen. Et arr på magen som minner om traumet, men altså, nå er genseren klar for nye eventyr. Uten hull. 

Hadde det vært en voksenperson som hadde vært veldig opptatt av å få en usynlig overgang, hadde jeg kanskje lagt skillet der mønsteret går over i ensfarget, for der blir øynene lurt av at det skjer noe samtidig. For det skal noe til at overgangen blir heeeelt usynlig når du strikker nedover, og genseren opprinnelig er strikket oppover. Men en fireåring står sjeldent stille. Så i bruk er det bare en ninjastripe. 

Men genseren kan altså brukes mer! Og det er jo fint! Jeg strikket den (og en lik) til et tvillingpar for tre år siden, og har da håndfaste bevis på at genserene blir brukt. Og nå blir de brukt enda litt til. Miljøtiltak og et pluss i boka for at jeg beholder tittelen som håndarbeidsguru på kontoret.

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.