12. januar 2022

Tovede votter


Tovede votter har jeg egentlig aldri fått helt dreisen på, for jeg synes toving er en risikosport som hører hjemme på ekstremsportveko på Voss. Totalt bingo hva som kommer ut på andre siden.

Men så er det jo deilig med skikkelig varme votter når det er iskaldt. Og jeg syntes at mønsteret Growing rib mittens var innmari fint, med ribbemønster som la seg som et blad over hånda. 


Første paret ble i Rauma Vams, enkel tråd. Det raste avgårde på pinne 6, og de ble perfekt tovet når jeg heiv vottene med på en vanlig førtigradersvask. 

I disse strømtider tover jeg ikke vottene på egen hånd, men de blir med på førtigradersvasker som allikevel skal vaskes. 


Hvite votter er jo å be om bråk. Men det er jo innmari pent de tre minuttene det varer. Kanskje de funker til å gå søndagstur med?  Disse strikket jeg i dobbel tråd Pickles Pure wool. 



 Ser du veldig nøye, så er det to tråder som har nesten samme nyanse. Bittelitt melering, men jeg har lyst å strikke enda et par som har større forskjell i farge, for å se hvordan mønsteret blir i litt melering. Kan bli fint, kan bli rotete.

Et vottepar veier ca 70-75 gram, så det er fine votter om du har to nøster finull. Jeg har mye finull, så dette var stas. Nå frister det med stripevotter videre, for det er mye finull i korga, men ikke 75 gram av hver farge. 


Mønsteret er Growing rib mittens,  jeg kjøpte mønsteret på Ravelry, men hun har også egen nettside her:

https://www.humbleknit.no/oppskrifter

1 kommentar:

  1. Kjempefine! Nå fikk jeg også lyst til å strikke votter! (Jeg som er midt i genserstrikk for alle penga...)

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.