24. juli 2021

Sommer, sol og bomull

Jeg har hatt flaks med været denne ferien.

 Agenda for dagen har stort sett vært å finne ut hvilket sted vi skulle bade, både i Mandal og her hjemme i Lørenskog.  Og med høye temperaturer,  kommer behovet for noe enkel sommerstrikk som kan være med på stranda, og som jeg klarer se for meg at jeg skal bruke nå. Tykk ull har jeg bare svake minner om at finnes. Nå har bomullen sneket seg på pinnene. 


Strikket derfor Dus sommersinglet fra Raumagarn,  i Rauma Pandora,  et tynt bomullsgarn beregnet til pinne 2,5-3. Mønsteret er et enkeltmønster fra Rauma, og jeg likte vhalsen som hadde en dekorativ felling, og som satt pent. (Derfor alle bildene av utrigningen. Mye pupp i monitor her, men altså, men det er vhalsen som er stjerna i mønsteret. ) 


Og et helfigurbilde! Jeg er i gang med å plukke opp masker og strikke den litt lenger, for 26 cm er for kort liv for meg. Det burde jeg forsåvidt tenkt da jeg delte til ermehull, men jeg var ivrig etter å bli ferdig. Så nå tar det ekstra tid etterpå. 




Når jeg strikker med bomull, blir jeg minnet på hvorfor jeg er på team ull. Bomullsgarn er dramaqueen av verdensklasse. Greit nok, plagget kan vaskes røft og i maskin, men bomull tilgir ingenting. 

Når du fester tråder i bomull, så bør du gjøre det i siden i plagget eller et sted det ikke synes så godt, fordi bomull er såpass lite elastisk at trådfestingen blir mer synlig enn i ull. Her festet hun tråden! -roper Bomull. Og se her, her hadde hun en litt løs vrangmaske. Seee! Jeg gidder ikke tilpasse meg i vask. Niks.

Nevnte jeg dramatisk? og at jeg foretrekker ull? 



Men godt fornøyd med ferdig resultat. Til en singlet i medium, går det med tre nøster Pandora, og den hadde en nydelig blåfarge jeg falt for. Passet fint til solbrun hud. Og passer nok også fint til resten av årets gustenbleke hud, men da med en jakke over.


 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.