5. oktober 2020

Nye navn på gamle ting


Jeg har noen gamle strikkebøker i samlinga mi (hurra for loppemarkeder når de kommer i gang igjen etter pandemi), og det er mye som har skjedd på strikkebokfronten, men samtidig er det mye kjent, gitt. 
Den mest innlysende forskjellen er måten mønster og plagg er presentert. Tidligere tiders strikkebøker kan en lure på om forfatteren har forsøkt å sette rekord i hvor få ord man kan bruke i oppskriften. 
Det kan være etterkommerne etter de som skrev vikingesogene våre i sagastil, der hvert ord skulle veies og ikke brukes i unøde.

Men jeg liker tiltroen til at den som leser oppskriften kan strikke. Forfatteren taler til likemenn. Er ikke vits å utbrodere når du snakker til de som kan det. 

 



 

Mote går i bølger, noe alle vi som har strikket mohairgensere på åttitallet gjerne vil fortelle om til de som var født på åttitallet. Så har du nok strikkebøker fra ymse årstall, så har du oppskrifter på hva enn som kommer, selv om snitt og fargevalg og kombinasjoner varierer. 

Men det har ofte fått et nytt navn. Vestebølgen er på full fart i år, men jeg har sett lite artikler i år om Slipover-farsotten. 






































Et plagg i boka mi som har gått litt ut av motebildet (eller som venter på å komme på mote igjen) er denne, der tittelen lover litt vel mye, den lille jakka Sengehygge. (Og jeg tror ikke det bare er singelMerete som ler seg skakk av ordet, for den er ikke så voldsomt sexy.) Muligens ment som en liten jakke over neglisjeen eller over skuldrene når du sitter ved sminkebordet, eller sitter i sengen og leser de siste artikler fra den kulørte ukepresse. 



Men kanskje den kommer snart? Med ny tittel som Lounge wear eller comfy wear? Eller hjemmekontorjakke, i passende lengde for Skype- Zoom og Teams-bildet? 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.