10. oktober 2020

Kaffeskum

 

La oss hoppe over spørsmålet om jeg trengte en ny genser. For genserskapet mitt er ikke minimalistisk og trimmet ned til bare nødvendighet, det er overskudd og fråtseri og masse, masse myke plagg, og Marie Kondo hadde fått pusteproblemer. I det minste et hevet øyebryn. Men jeg kommer unna med at de skaper glede.

Så siste tilskudd i flokken er en Stockholmgenser med V-hals i beige, fluffy mohair, og Merete fra studietiden ville lurt på hva i alle dager har skjedd når nåtidsMerete kjører Vhals, kaffelattefarge og pusepusegenser. Hva er neste? Perleøredobber?


Men altså!  Halsen på genseren er skikkelig fin, og nå vil jeg ha V-hals på alt. Og fordelen er at det ser vanskelig ut å strikke, og så er det ikke det. Mønsteret fra PetitKnit er et godt mønster, og jeg synes konstruksjonen er underholdende når du strikker, for du starter med ryggstykket, lager hals med forkortede rader og strikker ned til du kommer under armen, for så å strikke resten av bolen.

Jeg la inn litt snitt under bysten (les: fellinger under hver pupp) i tillegg til fellinger i siden, for en litt mer formet silhuett, selv om genseren har god bevegelsesvidde, så faller den pent.

Mmmm ! Ny mohairgenser! (Og en dag skal jeg prøve å være seriøs på bilder. En annen dag)

Takk til kollega Grete som kunne ta med kamera i lunsjen sånn at jeg fikk bilder i høstfarger av den nye genseren. Skulle ikke tro vi sto i grøftekanten ved parkeringsplassen du ser bildene.  Grøftekanten ser jo nesten glamorøs ut.

Strikkefakta: Stockholm V-genser av Petite Knit. Jeg brukte 210 gram Filcolana Tilia i fargen kaffe latte til en dobbel latte (neida, en largestørrelse).

Serie jeg har sett mens jeg strikket genser: The Witcher. Ingenting som litt fantasy når du skal strikke ensfarget beige.



2 kommentarer:

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.