3. mai 2020

Påfuglblå blader



Jeg strikket en genser med bladmønster på ermet til dattera mi, og da spurte Øydis pent om jeg kunne strikke den i voksenstørrelse også. Og siden det er mye hjemmekvelder med strikketid for tiden, så var det ikke så vanskelig å si ja. Pinne 5 var også med på å gjøre avgjørelsen lett, det holder å se hardt på pinne 5, så strikker de av seg selv. 




Og den passet veldig bra! Vi tok mål på en genser hun likte passformen til, og så strikket jeg etter det. Da er det større sjans for at det passer. Jeg la på litt innsving i midjen, for at den skulle sitte bra, og vid hals etter ønske. Jeg bruker ofte Ann Budds bok med basismønstre på gensere, for selv om det er en gammel bok, så har den masse greie basismønstre for mange ulike strikkefastheter, og snittene er enkle å endre på, det samme med lengder. Strikket fra bunnen og opp, fordi jeg ville ha bladmønsteret den veien. 

Jeg brukte 300 gram med Drops Air, så det er en lett og behagelig genser. 



Blader gjør seg veldig bra på ermene. Og da er det gøy å strikke erme, siden det skjer noe. Jeg strikket en stram vrangbord nederst, og økte så ut til full vidde med en gang, for å få posete ermer. Jeg brukte hullmønsteret fra dette gratis vottemønsteret, for det enkle bladmønsteret. Og så bare en enkel raglanoppskrift for resten av genseren (med litt justering for posete ermer, og innsvingt liv)



Flott genser på flott dame!


Og et nærbilde av fargen; Drops Air i fargen Påfugl er nydelig turkisblå med små spetter av lilla. Jeg kjenner at jeg selv trenger en genser i det. Eller i blåfargen som heter Blå tåke.

Fornøyd!

Fornøyd at den satt som et skudd, fornøyd at mottager likte genseren godt, og fornøyd med at jeg kan se for meg hvordan jeg vil strikke en genser, og hvilke justeringer jeg vil gjøre, og så blir den som jeg har sett for meg. Skillz.

2 kommentarer:

  1. Ååh tenk den som får hete Øydis 💭

    SvarSlett
  2. Den ble flott! Så snill du er som strikker til alle! :-) Nå har jeg brukt halve dagen til å legge inn bilder igjen i bloggen min, vanligvis så sletter jeg bilder etter at jeg har blogget, men noen lå igjen på mobilen, det ble sånn noenlunde ok.... Nå blogget jeg igjen og det ser ut som det virker nå.... alt som skjer i disse tider.. Fin onsdagskveld til deg, Happy Knitting!

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.