24. mars 2020

Blå tåke




Hva? Er det blitt grønt hos dere?


Niks! Jeg fant ut at det hadde gått i glemmeboka å blogge genseren jeg strikket i høst og tok bilder av. Og nå som det plutselig er tid for å være rastløst mye hjemme, så var det fint å huske på hva jeg strikket i høst, og som har vært brukt i vinter.


Hva får du hvis du tar en fin blåfarge (Drops Air i fargen blå tåke), en enkel mønstersnutt som kan repeteres på ermene, og en glattstrikket bol?


Jo, du får en fin genser. (ja, det var et retorisk spørsmål, det kan sikkert bli noe annet)


Datteren har arvet en genser fra Bikbok som er veldig fin, som en maskin har strikket på store pinner, og som er kul med hullmønster på ermene. Effektfullt og fint. Jeg syntes det var fint å ta utgangspunkt i det da jeg skulle fylle på gensergarderoben for høsten, og det var jo lett å gi et lite piff til en enkel raglangenser når det er strukturmønster på ermene.





Så jeg tok utgangspunkt i et bladmønster jeg fant, som var lett å gjenta, ok, husker ikke helt fra hvor, men mener det var et sokke- eller vottemønster som hadde en mønstersnutt som var enkel å repetere til ønsket lengde på ermene.

Og så kombinerte jeg det med en enkel raglangenser fra den gamle boka mi av Ann Budd,Knitters handy book of sweater patterns.så jeg hadde et utgangspunkt i masketall til garnet. Det gikk ca 4 nøster på pinne 5 til en str 140/146.





Resultatet var en genser som vi begge likte. Pluss i boka for garn som er mykt og ikke klør (Drops Air), og pluss i boka for å ha brukt fra lageret. Og kjappstrikka, siden det bare er mønster på ermene. Jeg har enda mer garn på lager, så hun kan risikere å få enda en blå genser til neste høst. (Det ble en i samme garnet året før også)







Hei vår! Vi venter veldig på deg nå. Og venter på å se hverandre igjen. Og få hverdagen tilbake. Og verden.  

I mellomtiden fortsetter jeg å strikke for å få ned skuldrene som er oppe ved ørene akkurat nå. Og så senker jeg ambisjonsnivået for hva jeg får gjort for tiden. Ja, jeg kunne ryddet boden, vasket ned kjøkkenet, og strikket enda mer, men det er travle tider på jobb, og av og til må jeg også hjelpe rastløse barn å finne på noe. Så kveldene går mest til strikking, søvn, savn og serier. 


2 kommentarer:

  1. Den genseren var du heldig med, fantastisk fin! AIR er et nydelig garn, spesielt godt til barn. Har strikket 2 luer i AIR bl.a., nå i denne rare tiden. Ekkelt og skummelt....men vi står han vel av til slutt. Uansett, eg er glad for at strikket er beste underholdninga mi.

    SvarSlett
  2. Flott genser!
    Og en nydelig blåfarge 😃

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.