19. april 2020

Marius pluss Marius er to Marius


Fra øverste bildet til neste, tok det ikke så lang tid.
Trenden for tiden er at jeg strikker til tvillinger, og denne gangen hadde jeg tatt på meg å strikke to Mariusgensere i str 4 år til en kollega. Mulig det sier litt om hvor mye man savner å henge sammen med kollegaene sine, når man tar på seg bestillingsstrikk?

Men mariusgensere er effektiv strikk, siden det bare er mønster øverst, og det er logiske, geometriske mønstre som ikke trenger å sitte med ett øye i mønsterheftet, men kan ha to øyne på Netflix i stedet.
Jeg ser Mad Men på nytt om kveldene når jeg strikker, så hvis tvillingene plutselige begynner å synes femtitalls- og sekstitallsestetikk er helt topp, så er det seriene som sklir over i strikkingen.


Det tar ikke så lang tid å strikke fireåringsgensere. Det som tar tid, er å montere sammen de isydde ermene og halsåpningen, for å få det nøyaktig nok til at jeg synes det er ok. For det er ikke så gøy hvis det rakner, eller blir skjevt. Men det er ikke vanskelig, bare litt tålmodighet som skal til.


Innsiden; nesten like pen som utsiden. Her er det strikket belegg til ermene, slik at sårkantene blir effektivt skjult inni. Jeg strikket rett opp og klippet ut halsutskjæringen, og sårkanten der er også skjult av den doble halsen.

Et boktips for de som liker å strikke kofter og andre plagg som monteres (isydde ermer, for eksempel) er Klassisk barnestrikk av Tove Fevang. Her er det et eget, detaljert kapittel med bildeforklaringer over montering. Ofte er det montering man gruer seg til; men dette hjelper på god vei. For eksempel er det skrevet hvilke sting du skal bruke, og hvordan du syr sammen pent. I oppskriften fra Sandnesgarn er det klassisk sagastil i beskrivelsen: sy i ermene.


Jeg brukte Sandnes Tynn merinoull og mønsteret fra Sandneshefte 30, klassikere fra 0-4 år. Fordelen med å ha strikket lenge, er at jeg hadde mønsteret fra før, og den lokale garnbutikken har godt med garn, så da fikk vi støttet garnbutikken mens det er litt andre tider. 


To på en gang gikk greit å strikke. Det er litt demotiverende på slutten når du er lei av å sy ermene nøyaktig i, for det er fire i stedet for to, men det ser jo dumt ut hvis den ene får vest, og den andre får to ermer. Det hjalp jo på strikketiden at det var påske, slik at jeg kunne strikke på dagtid også, og da ble det raskere ferdig. 

Årets påskestrikk ferdig!

2 kommentarer:

  1. En Marius er aldri feil, to Mariuser er jo genialt. Nydelig arbeid du leverer fra deg. Heldige twins og foreldre.

    SvarSlett
  2. Så flotte Marius og fint arbeid :)

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.