6. juni 2019

Farger! Regnbue! Fluff!


Mohair! Farger! Regnbue! Ballongermer!

Hvorfor gå for grå genser, når du kan ha regnbuegenser? I fluffy, pusemyke mohair! Wohooo! 

Åttitallet sendte telefaks om at den savnet genseren sin, men siden vi ikke har faksmottak, så kom ikke meldingen frem. Så da beholder vi genseren. Den lyser opp, og hvis en genser kan bidra til å gjøre verden mer fargerik og glad, så er det ikke verst å ha på cven for genseren. 




Og hallo- mønsteret heter Rainbow mini- og det er jo et bra hint om hvilke farger du kan bruke. Det er jo hintet ganske kraftig i tittelen. (hint: det starter på rainbow..)   Jeg strikket 8 omganger av hver farge, og med glidende overganger med en tråd av hver farge i fargebyttene, slik at det ble ikke så harde kanter i fargene. 

Som en dreven genserstrikker (jo, jeg kan passe den tittelen) så var det moro å strikke en genser med en litt annen konstruksjon enn vanlig. Her økes det midt foran, midt bak, og midt oppå ermene. Etterpå fyller man ut på sidene og ermene, og ordner vrangbordkanter i hals, midje og ermer. Siden genseren ikke strikkes på vanlig måte, så var jeg ørlite i tvil underveis om den kom til å bli lang nok, men trøstet meg med at korte gensere er hipt.
Ellers har man alltids photoshop.



Hun likte den! Og den klør ikke, mener hun. Og da puster jeg lettet ut. (Rauma Plum puster også lettet ut, for ellers har jeg mye rester som ikke ville blitt brukt)

Det er forskjell på hva en førtienåring og en niåring synes er kult, og når det er førtienåringen som har foreslått mønster og niåringen plukket fargene, så kan det enten bli fyrverkeri og glede eller sprengingsulykke. Vi traff med fyrverkeri denne gangen.



Ok, et bilde til av fornøyd niåring. Pluss lånehunden vår. 



Og et til. Nå med hunden. 


Mønsteret er altså Rainbow mini (finnes også til voksen) og er designet av Lene Holme Samsøe. Den finnes i boka Meg & Mini-strikk, men går også an å kjøpe som enkeltoppskrift på nettsiden hennes, Le Knit. 

1 kommentar:

  1. Råstilig! 80-tallet må bare lete videre, denne må dere verne om :)

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.