1. februar 2019

Ny strikkebok- Inspirerende norske strikkemønstre


Jeg fikk kloa i Norske strikkemønstre av Annichen Sibbern Bøhn for noen år siden, ved en ren tilfeldighet. Jeg fikk den av en venninne som hadde den etter sin mor, og jeg hadde lett endel etter denne klassikerboka fra strikkehistorien vår, så jeg ble veldig glad for å få den. 

Nå har jeg fått denne nye boka fra Font forlag. 

I år har Wenche Roald gitt ut boka Inspirerende Norske strikkemønstre, der hun har tatt utgangspunkt i den lille boka til Annichens Sibbern Bøhn fra 1929, og gjort diagrammer og oppskrifter tilgjengelig for flere strikkere, ved å lage flere størrelser, vise hvordan du kan ta biter av mønster og sette samme til ditt eget, og lage dine plagg av den flotte mønsterskatten. I tillegg er det forord ved Tone Skårdal Tobiasson og Ingun Grimstad Klepp, der de skriver om Annichen Sibbern Bøhn og hennes påvirkning på norsk strikketradisjon. Veldig flott å få med bakgrunnen til boka og få vite mer om norsk strikkehistorie. 

Som en bonus ligger også et nytrykk av orginalen til Annichen Sibbern Bøhn med i boka, så du får egentlig to bøker i ett. Det at boka er tilgjengelig igjen er bra for oss som har trålet bibliotek og antikvariater etter boka, og så er den plutselig mulig å få tak i, så flere kan se på den. 


I går fikk jeg gleden av å snakke med Wenche Roald og Kristin Holte (forfatter av Krotekofter, mm) om norske strikketradisjoner og videreføring av strikketradisjoner på en prosalong arrangert av Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening , og hvordan man kan ta utgangspunkt i tradisjonen, og bruke det i sin hverdag, noe jeg synes både Wenche Roald og Kristin Holte er gode ambassadører for. 


Den gamle strikkeboka er bitteliten, men full av inspirasjon. Men den er knapp med beskrivelser, så du må gjøre endel tilpasninger selv. Boka til Wenche veier 1662 gram og har fargebilder med flere fargeforslag, og gode bilder av plaggene og inspirasjonen. Jeg liker at oppskriftene har en liten forklaring på hvilket mønster som er bakgrunnen, slik at du kan se opprinnelsen og hvilke elementer som er brukt. Det er grundig vist. 




Det at Font forlag spurte Wenche Roald om å gjøre denne inspirasjonsboka, gjorde de lurt i. Personlig liker jeg Wenches ryddige, gode mønstre, de er godt skrevet og er fine å følge. De pleier også ha en god finish. Bra valg, Font forlag! 

Jeg har også sans for at boka nå er på sjuendeplass på bokhandlerlista over generell litteratur. Heia strikkebøker på bokhandlerlista. Jeg tror forlagene er klar over at strikkere er en kjøpesterk gruppe, for det er stadig flere av oss... 

Hvem passer boka for? Strikkere som liker å strikke i norsk strikketradisjon. Strikking med to farger er godt representert, og det er plagg til barn, herre, dame (og hund!) her. Noe småplagg som votter og sokker, og jakker og gensere i mønsterstrikk til både dame og herre. Anbefaler å ta en titt i boka i bokhandelen, eller på biblioteket. 




4 kommentarer:

  1. Deilig :-)) Det var såååå fint. Tusen takk.
    Herlige mønstre, jeg elsker runddanskjole eller hallingstjernejakke eller...
    jeg har sett den gamle strikkeboken fra Annichen Sibbern Bøhn på nasjonalmuseum i Oslo. Det er så fantastisk at det er en ny bok som er revidert... Jeg håper det er mange mange eksemplarer :-))
    Takk, det var så fint her. God helg.

    SvarSlett
  2. henvisningen til ravelry virker ikke, hvem søger jeg på der:)

    SvarSlett
  3. Rart, den virker her. Men søk på bokas tittel i patterns.

    SvarSlett
  4. Så spennande bok :) Den kunne eg tenkt meg å ha.

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.