15. juli 2016

Soloppgang

IMG_6219

Gult, hvitt og grått. Fint hver for seg, men sammensmeltet er de jommen skikkelig fine.

Som sommerferiefølelse som soloppgang over svaberg, eller Tequila sunrise om du er på en annen ferie, assosiasjonsrekken er opp til deg.


IMG_6216

Det var så kjekt å fargeblande at det ble en liten jakke med gult i starten, blandet ut med grått og hvitt. Her har jeg både blandet farger og garntyper, gul shetland soft fra Malsen og Mor, hvit NewZealand wool fra 123knit, og grå Rauma lammeull. Tynn ull fra ulike produsenter, men så omtrentlig lik i tykkelse at det funker bra å blande.

IMG_6194

Fargeblandeeffekten får jeg ved å strikke jakka i to tråder, og starte med begge tråder av samme farge. Så bytter jeg gradvis ut den ene tråden med en ny farge, til jeg tilslutt har byttet ut begge trådene med den nye fargen. Fin måte å kontrollere fargeskift på, og en myk overgang. Smooth, baby.


Untitled

Strikketøyet er pent underveis og, og det er det ikke alle strikketøy som kan skryte av.



IMG_6192

Og så litt småkrypknapper fra Snella og Petronella, fordi mammaen til mottageren heter Mari (nei, ikke Maur, men jeg hadde bare to Marihøneknapper. )

Hvordan strikker du en sånn? Ta utgangspunkt i en jakke som passer til strikkefastheten din med to tråder tynn ull/alpakka. Bland ivei med fargene, jeg synes det blir mest rolig av å blande fra lys til mørkt, men siden strikkepolitiet ikke er en stilling som er finansiert av noe, så er det ingen som ringer på døra og spør om du fant ut at du heller ville blande helt vilt.

Denne jafset i seg 100 gram totalt, på pinne 4, og er en str 6 mnd. Passe til vintern, tenker jeg.




6 kommentarer:

  1. Så fin! Hvilken oppskrift er det du har brukt her?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tok utgangspunkt i maskeantallet til rillejakka til nøstebarn. Så må den snus rundt:)

      Slett
  2. Detta är en underbar modell till små barn. Min mor stickade den till sina barn och jag har stickat den till mina barn. Din är underbar i färgerna!
    Men är det bara jag som funderar på om man kan få lite mer rörelsevidd där ärm och kropp möts. Borde man kunna gör en ärmkil?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det burde ikke være så vanskelig å få til, det er jo en veldig enkel modell som lett lar seg modifisere.

      Slett
  3. Søt jakke og fine farger! Moro å mikse farger på den måten :)

    SvarSlett
  4. Veldig fine farger, og den effekten er kul!

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.