12. juli 2016

Køstrikk

Når man ser ett grønt garnnøste som er ute på tur i Legoland og det er over tre meter tråd bort til nærmeste menneske.... da viser det seg at Merete også er i Danmark på ferie...
-sitat fra min venn Gro som også var i Legoland.


Reiser du til klosselandet midt i juli, så må du ta en liten samtale med din indre Japaner og høre om køståing er noe for deg. Finner du zen og klarer å fokusere på at der fremme er målet, de tre sekundene med Lloyds Lazermaze kommer til å være en god belønning for tålmodigheten din med å stå tett i tett med andre som også utforsker måter å bekjempe kjedsomhet med, ja, da er du god.




Jeg kom altså forberedt. Med strikketøy er det mer lystbetont å vente på at de femhundre foran deg blir ferdig med Polarekspressen, sånn at du kan få kjørt en runde. Med strikketøy er ikke ventetiden ventetid, men gratis strikketid. Tjue minutter ventetid på Spøkelseshuset? Njema problema. Trettifem minutter på Dragen? Bring it, baby! Jeg har mitt ultimate kjedsomhetsvåpen med, garn og pinner.

(Og til deg, voksne mann, som klagde på at du ikke fikk sitte foran på vogna, siden du hadde ventet tretti minutter i kø, gjett hva vi andre hadde gjort i mellomtiden? - jepp, vi hadde også brukt tretti minutter i kø. Men strikkepinner kan ikke skusles bort med å stikke duster i rompa. Selv om det frister. )




Jeg syntes det var utrolig smart å strikke med tynt garn og tynne pinner, for da slo jeg flere fluer i samme smekk (presisjonssmekking), 

1.det tok ikke så mye plass i sekken (du er ikke årets mor dersom du velger strikketøyet fremfor regnjakke til barnet)
2. kunne tas raskt opp og ned (Polarekspressen venter ikke på at du skal strikke ut pinnen) 
3. det må kunne strikkes stående (ok, der feilberegnet jeg hvor langt jeg rakk å strikke, det er ikke så kjekt med ting som subber i bakken, og tungt blir det og) 
4. de endeløse omgangene i en jakke i tynt garn er plutselig passert mens du gjorde noe annet. 
5.trillekoffert i køen funker dårlig. Sorry scrapbookfolk og kakebakere, strikking er og blir mer portabelt. 
6.tilslutt kan du riskere å insistere på de lengste køene, bare for å få strikket litt til. (Hva med Dragen en gang til, dere?) 




En av bieffektene er at du og strikketøyet blir en attraksjon i seg selv. Og du kan risikere å skremme bort andre køståere, - jeg overhørte noen som droppet køen for her rakk man jo strikke en genser før man kom frem.  


Men jeg strikket ikke i Lalandia Aquadome. Det er ikke så mye plass til overs i bikinien. 

(Strikkefakta; Featherweight cardigan, pinne 3 og Rauma lammeull. Mangler ermer, men det er jo ennå ferietid.) 


8 kommentarer:

  1. Bare herlig! Synd jeg ikke hadde med strikketøyet da vi var i Legoland for fem år siden.

    SvarSlett
  2. Hahaha... Dette kunne helt klart vært meg også. Med strikketøyet er det få ting som blir kjedelig i grunnen.

    SvarSlett
  3. Det husker jeg til næste gang. I år skal vi IKKE i Legoland i juli, for jeg orker ikke al den kø... Måske til september? :D

    SvarSlett
  4. Skøn beretning. Måske jeg skal invitere mine "små" på 23 og 26 år i Legoland med indlagte strikkepauser? Jeg strikker normalt i bilen på ferieture, men vil fremover overveje, om pindene ikke skal have lov at komme med ud af bilen 😄

    SvarSlett
  5. Nå har jeg ledd høyt! Takk for et flott innlegg! Jeg har nok ingen idre japaner, så køståing er ikke noe for meg...men så har jeg aldri prøvd køståing med strikketøy! Fortsatt god sommer, med pinner!

    SvarSlett
  6. Herlig! Bortsett fra han sure mannen, da. Han hadde jo rukket å lære seg å strikke på den halvtimen. Så hadde han gjort noe nyttig den dagen, han også.

    Sånn køstrikk egner seg nok best i skandinaviske sommertemperaturer, da. EuroDisney med godt over 30 grader er ikke like velegnet. Man må velge sine destinasjoner med omhu, hihi.

    SvarSlett
  7. He, he, jeg strikka i Legoland for et par år siden. I år strikka jeg på VG lista topp 20 i Trondheim. Veldig grei måte å være familievennlig og lage kompromiss. Artig blogg!

    Hilsen Merete

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.