1. juli 2016

Gradert uttak

IMG_6169

Etter å ha tømt all tynn ull utover verandagulvet, så var planen å strikke noe fra alt som lå der og hintet om at jeg jommen har mye fint garn. Det raskeste var å ta en liten nyansepakke fra Holst som lå blant alle nøstene, en liten pakke med 5 tigramsnøster i nyanser som passet til hverandre, og strikke noe pent av det. (finfin pakke, forresten, hvis du har lyst til å finne farger som passer sammen, men er litt usikker på hva du skal velge)


IMG_6171

Fargene gikk ton i ton, og jeg ville lage et plagg med glidende overganger, så jeg strikket med dobbel tråd, og starter med å strikke med to tråder av samme farge. Etter en stund strikker jeg videre med en tråd av farge 1, og så en tråd med farge 2. Tilslutt er jeg tom for farge 1, og strikker da videre med to tråder av farge 2, for så etter en stund til, strikke videre med en tråd med farge 2 og en tråd farge 3.

Og sånn sklir de over i hverandre. Rillestrikken gjør at det blander seg enda litt mer, og man må jo ikke ha akkurat like store mengder av hver farge, perfekt for smårester.

Nøst litt av til ermene, og prøv å slapp av på om ermene blir identiske. Det blir de ikke. Verden går videre.


IMG_6166

Så jeg improviserte en liten jakke som ble omtrent tremånedersstørrelse, og sendte avgårde i posten rett etter avfelling, sånn at den har sjans til å passe som barselsgave i en ti minutters tid, iallefall.
Babyer vokser i det du blunker, så barselgaver som er mindre enn seksmånedersstørrelse, er risikabelt å sende med B-post. Den ekstra dagen kan være briste eller bære på om den rakk frem mens den passet.




IMG_6172

Jeg strikket hele jakka i denne effekten, men det kan være stilig i bare litt av plagget og.

Eller feks bare ha det på et bærestykke? Og så kan resten av genseren/jakka/vesten være ensfarget? Eller votter i sånn? Eller en enkel rillelue?


073

Lag små fargetårn med farger i samme fargefamilie, veldig moro å leke med rester på denne måten! Og bruk feks også alpakkagarn eller annet pusete garn, det glir fargene enda mer i hverandre.


Jeg brukte 68 gram av lageret, (4 av fargene i pakken, og litt av et annet rosa nøste) så om jeg får behov for å bare strikke sånne, så har jeg garn til 68,9 små jakker til i tynn ull. Men jeg gjetter at da er det ikke like moro.

Men akkurat nå frister det å strikke en til i barnestørrelse. Og en i voksenstørrelse. Og en til. Og en til.




8 kommentarer:

  1. Så nydelig, og kreativt! Jeg liker veldig godt improvisasjon, og dette var fine tips, jeg skal ta det med meg videre. Det blir veldig fint med slike graderinger :)

    SvarSlett
  2. Så søt jakke! Jeg likte veldig godt graderingseffekten, det må jeg prøve en gang. Jeg har nettopp heklet en jakke i tre måneders størrelse, i ull, til en baby som ble født i mai så mulig den aldri blir brukt for det er jo så varmt nå XD Men man kan jo aldri vite med norsk sommer.

    SvarSlett
  3. Kjempefin, og en kreativ måte å bruke opp restegarn på! Striper ser mer tilfeldig ut, mens dette ser veldig planlagt ut, på en måte.

    SvarSlett
  4. Flott jakke, fint sommerprosjekt, ha en fin søndag!

    SvarSlett
  5. Veldig fin jakka, og tremåneder er noe som oftest passer kun et lite øyeblikk, ja. Det var det alle tenkte da eldste kom, og alle kjøpte klær i seksmånedersstørrelsen. Det viste seg at hun vokste ikke så fort, så jeg måtte ut og kjøpe klær i størrelse liten. Til minstemann tenkte alle motsatt, men han vokste kjapt og vi fikk ikke brukt alle klærne i størrelse liten før han vokste ut av dem. Unger, ass! Håper jakka passer mottaker en liten stund. Herlig effekt med dobbel tråd og en tråd av hver.

    SvarSlett
  6. Og igjen var du herlig inspirerende! Tusen takk! ☺️

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.