24. juni 2016

En fjær på genseren er bedre enn ingen fjær

IMG_6073

Næmmen! Har hun strikket seg ennå en genser, altså?

Skulle tro det var en liten genserfabrikk i bakgården her, med bittesmå enhjøringer som strikker som besatt med de små hovene sine. De var litt usikre på om de fikk til intarsia, men jommen kom de i mål med Fjærgenseren fra Pickles. 


IMG_6124

Men neida, det er meg. Strikket den selv. Fjæra på forsiden er strikket i intarsia, altså at du strikker frem og tilbake, og tvinner tråden ved fargeskift. Tråden du ikke bruker, følger ikke med på baksiden, så du må ha et lite nøste for hvert felt. Fronten har altså blitt strikket med et gult nøste på hver side av fjærfeltet.

Og for en fin okerfarge Pickles Merino tweed har! Anbefales! Finere enn på skjermen, bør oppleves. Og sammen med det knallhvite angoragarnet, jeps, dette ble bra.


IMG_6141

Halsen er vid, og det gjør at genseren faller av skulderen hele tiden (noe gensere skal drive med i år). Jeg strikket skulderdelen litt lenger enn mønsteret sier, for jeg ville ha den litt løsere over overarmene (vi kan jo late som det er ekstra muskler), og ermene ble da videre enn mønsteret sier. Det hadde vært fint med litt tightere ermer, men dette er supercomfy.

Og så ville jeg ikke ha ribben nede helt inntil, så jeg sydde ikke sammen ribben i sidene, så det er en splitt der.

Jeg fikk en annen strikkefasthet enn oppskriften i antall rader i høyden, så jeg kompenserte med å øke hver 6.omg istedet for hver 4.omg til ermene. Og siden jeg var usikker på hvordan passformen ble, så strikket jeg bakstykket uten fjøra først. Da kunne jeg justere fjærplasseringen etterpå, ellers hadde jeg nok etter min strikkefasthet, fått fjæra nedpå magen.


IMG_6082

Pluss i boka for en annen konstruksjon enn jeg pleier strikke!  Når jeg slår ut ermene, får jeg litt vingedraktfølelse, og lurer på om jeg har vært i hittegodsen til Ekstremsportveko, men den er veldig fin på. Det er jo ytterst sjelden man står med fullt vingespenn.


IMG_6041

Det alle lurer på med intarsia, er om det er lett, og om det blir fint. Det gjør det om du klarer å stramme opp litt ved fargeskiftene, og snurrer trådene, så tråden låser seg litt hver gang. Underveis var jeg litt usikker, men etter trådfesting, ble det mye bedre. Hvert fargefelt har sin tråddunt, så dersom du må hoppe langt med tråden, så kutter du tråden heller.

Det er lettere å få det pent i intarsia med rillestrikk (siden jeg nå har strikket begge metoder), for vrangomgangene har en tendens til å bli litt løsere, men øvelse gjør mester. Jeg kommer ikke til å hive meg over Kaffe Fassetts intarsiapsykovanskelige gensere med det første, men det gjør ikke noe å beherske en teknikk til.

Og hvis folk er så nærme at de finstuderer intarsiaen din... da er intimgrensa muligens krysset for lengst. Gå litt lenger unna. Ta avstandsbilder. Det gjør seg.


Det gikk med 3 nøster Pickles merino tweed i fargen løvfall, og så kjøpte jeg 2 nøster Angora (pga panikk og rot), men det gikk bare med bittelitt kaninhår. Pinne 3,5 mm. Det er visst bare pinne 3,5 for tiden.

IMG_6084

Mye fine strikkeplagg til hu mor for tiden ass! Takk til min trofaste enhjørningsgjeng i hagen.

5 kommentarer:

  1. Fantastisk fin! Og du kler den veldig godt! Råtøff med pannelugg og :)

    Det er lett å skjønne at du har lagt ned mye arbeid her, og at det krever litt strikkeerfaring og kompetanse å få det til med de endringene du har gjort. Bra jobba!

    SvarSlett
  2. Skikkelig fin ble den! her var det motebloggtendenser over bildene også, det liker vi :) må nok prøve meg på en fjærgenser jeg også etterhvert, ser jeg.

    SvarSlett
  3. Nydelig genser. Digger fargen. Jeg må helt klart lære meg denne teknikken jeg også. Høres helt genialt ut.

    SvarSlett
  4. Skuldre som sklir ned, flaggermusermer og intarsia-mønster ble veldig flott! Har ikke strikker noen av delene siden det glade 80-tallet, men kanskje det er på tide å gjennopplive gamle kunster? Er med på alt, bortsett fra angora. Atsjooo!

    SvarSlett
  5. Den ble rett og slett knallstilig! :)

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.