15. november 2011

Vest til fest

maxi mini

Vannkjemmet hår har sin sjarm, men vi har en softspot for uregjelig kråkereir.

Frøkna har mye strikk i skapet sitt, såpass mye at denne vesten her ikke har blitt brukt, annet enn til fotoshoot en lørdagsmorgen. Jeg har en mistanke om at den havner i gaveskuffen, så har vi noe på lur når det plutselig er en bursdagsfeiring, de har en tendens til å komme like overraskende som julaften.

Men en vest er et godt forslag til julegavestrikk, det er NESTEN en genser, men du trenger ikke å strikke ermer, hehe. Vester er kjekke plagg i mellomfaser når det ikke er varmt og ikke kaldt, og små vester og topper er supre til både små frøkner og herremenn.

Denne vesten er egentlig jakka Mini fra Design-club.dk, men strikket med tykkere garn enn oppskriften sier. Vips har man en vest i str 2 år istedet for en jakke i 0-3 mnd. Bruker du feks et garn som har strikkefasthet 20-22 masker/10 cm, så følger du maskeantallet til minstre størrelse, og ender med bredden til en 2åring. Forslag til garn kan være Sandnes Alpakka, Drops Karisma, Drops Merino Extra Fine, DSA Babysilk, dobbel tråd med Supersoft/totråds Nøstebarn osv...

Posering med qtips

Andre vester å anbefale er Uldne undertrøje (fin som undertøye og som vest), Non stop top i flere størrelser, og Gustav, alle gratisoppskrifter.


non stop top

Bloggelys savnes sårt, forresten! Å få tatt bilde av den ferdigstrikka kjolen er ikke enkelt i polarnatta. Muligens på søndag?

25 kommentarer:

  1. Fantastisk! Har lett etter noen fine strikkevester jeg kan strikke til prinsen! Tusen takk! Skal legge de til må må-strikke-lista mi :)

    Ha en fortsatt fin kveld i mørket, kjenner til det hjemme fra nord, men synes egentlig det er vel så mørkt om dagene her på vestlandet!

    Klem Klarise

    SvarSlett
  2. Fin vest, og takk for tips om hvor man finner oppskrifter. Synes det er vanskelig å finne gode oppskrifter på fine guttevester.

    SvarSlett
  3. Veldig Vakker Vest! Kan også vere fin som tunika?

    Litt irriterande at mønsteret berre finst som "kit", altså med garn (eller?), for dét har eg meir enn nok av frå før... Men oppskrifta "Vest eller kjole" frå boka Myk start (s.88-89) er vel veldig lik? Kanskje eg kan prøve å lage tunika til 2-åring av dét mønsteret, eller er Mini finare/betre til slikt, skal tru?

    SvarSlett
  4. Mini og Mykstartvesten er VELDIG like, så det er bare bruke den istedet!

    SvarSlett
  5. Mange fine vester og tips. Men må innrømme at hårsveisen fasinerte den også :-)

    SvarSlett
  6. Flotte vester - men jeg ble mest fascinert av sveisen jeg. Dattera her hadde også den sveisen, funket utmerket i mange år. Og nå, i en alder av nitten, er den periodevis nesten sånn fortsatt. Ja til luftig hår, sier nå jeg :-)

    SvarSlett
  7. Fine vester. Likte særlig godt minivarianten!

    SvarSlett
  8. Kjekt med en liten påminner om hvor lure plagg vest er!

    Hva slags garn har du brukt i Mini'n?

    SvarSlett
  9. Hei!
    For en fin vest, i fine farger! Strikket den i fra Myk Start tidligere, men den er jo dessverre alt for liten. Så jeg må nok kjøpe den som mønsterpakke, slik at jeg kan strikke den igjen i større størrelse.
    Kjekt innlegg med tips til andre flotte vester! Og veldig bra med tips om garntyper i forhold til størrelser, for oss (les: meg) som er helt lost uten en oppskrift!

    SvarSlett
  10. Så fine vestar, har lagt dei til i køen min på Ravelry!

    SvarSlett
  11. Alle 6 tanteungene mine har fått vester to ganger i julegave, ikke juler etter hverandre da :)

    Jeg håper jo at de blir brukt like mye som tanten her mener de bør brukes, men hvem vet.

    Et kjempeflott plagg å strikke, det med fravær av armer er et veldig godt poeng.

    Nydelig fin den Minivesten altså, både fargen og knappeløsningen...

    SvarSlett
  12. Glemte faktaopplysningene (men det ligger link i teksten til den gangen jeg strikket den) Det er Rowan Felted tweed DK som er brukt.

    SvarSlett
  13. Så nydelige vester, særlig den i tweedgarnet!! Lista over lyst-til-å-strikke-prosjekter blir bare lengre og lengre...Den uldne undertrøje har ventet lenge nå, hmmm... Kjekt med så søte modeller også, selv om lyset her nord ikke inviterer til fotoshoot akkurat...
    Du strikker jammen mye fint! :O)

    SvarSlett
  14. Hehe, modellen er samme på alle bilder, hun har bare vokst litt...

    SvarSlett
  15. Jeg elsker vester. Undervurdert plagg. Savnet de fine grå vestene med hullmønster du laget. Den likte jeg så godt at jeg måtte herme ;-)

    SvarSlett
  16. Fine vestar og fin sveis! :D

    God onsdag til deg!

    SvarSlett
  17. Ja, veste er skønne - dine ikke mindst :)
    Åh ja - det er absolut svært at få taget billeder til bloggen i disse tider; det kan kun lade sig gøre i weekenden...

    SvarSlett
  18. I grunnen ligner den mini-vesten veldig mye på shalom også. Den er åpen hele veien ned, men det er jo lett å endre på. Shalom er en voksen-oppskrift på pinne 7, men jeg brukte tynnere garn og pinne 4 for å lage en langermet jakke i barnestørrelse. Funket fint :)

    SvarSlett
  19. Ja til "kråkereir", det er det søteste og vil jeg tro det vanligste rundt om.

    Mange fine vester, det minnet meg på julegaveplanen til ettåringen i familien. Fant forresten en morsom ulgevest også på Ravelry, gratis: http://www.ravelry.com/patterns/library/owl-baby-vest

    Mulig det blir den med litt moderering for størrelse.

    SvarSlett
  20. Skjønne tulla de, sveisen hennes og hestene som flinkemamma har strikket! Du er god på å minne oss på, og komme forslag til den eviglange to-do lista! Vester er utrolig greit, har strikket endel, vil strikke fler. Savner faktisk også lys til å ta bilder i. Ikke like gøy å blogge når ikke bildene er så bra. Men vi får iallefall brukt ullplaggene;)

    SvarSlett
  21. Nydelig vest!
    Liker så godt at du har litt spreke farger på plaggene du strikker:)

    Nydelig jente du har også :) Lest bloggen di lenge, hun har jo blitt så stor :)

    Ble inspirert til å strikke en mini til snuppa mi nå :)

    SvarSlett
  22. Kjempefine vester alle sammen.
    En vest er supert både til hverdags og fest, god og varm, men ikke for varm.
    Jeg har nettopp lastet ned nonstopp og er klar for å teste den oppskriften.
    Det var en god ide å bruke tykkere garn for større størrelser, det skal jeg ha i minnet:)
    God helg!

    SvarSlett
  23. Utrolig herlig bilde øverst her. Og nydelig farge til jenta! Synes det er befriende deilig å slippe alt pastellsuppete dilldall på bloggen din! <3

    SvarSlett
  24. Den øverste vesten her var jo bare helt fantastisk. Ble helt forelska jeg. Elsker fargen! Og jeg er helt frelst av Rowan. Tror kanskje jeg må stjele denne ideen etterhvert. ;)

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.