30. mars 2008

Luksusvotter

marsvotter




Jeg har to bøker av Elisabeth Zimmermann, en strikkeguru fra søttitallet som hadde sterke meninger om strikking. Litt sjarmerende å ha to bøker med svarthvittillustrasjoner, siden alle de andre strikkebøkene mine er på fancy glanset papir med lekre illustrasjoner. Filosofien hennes er at ingen mønstre må følges slavisk; har du en bedre måte å løse det på, så gjør det uten dårlig samvittighet. Og strikk på rundpinner hvis du kan, det er kjedelig å montere sammen etterpå.
Damen er godt kjent i bloggland, tror ikke det er tilfeldig at hun ligger på topp ti på nettbokhandelen Capris.(som forresten er en billig nettbokhandel! Hysj!)

Dette er Mitered mittens fra boka Knitter's almanac,kjempeenkle å strikke. Fant et tips på en annen strikkeblogg om å gjøre om på tomlene en forbedring av mønsteret, helt i EZ's ånd.

Jeg er ikke den første som har strikket disse vottene,de har gått som farsott i diverse strikkeblogger i inn og utland.Mistenker at farsotten startet hos Brooklyntweed der ideen om å bruke et enkelt mønster sammen med fancy, selvstripende, japansk garn nok kommer fra.

Mine votter er strikket i Noro Cash Island på pinne 4, et garn av 60% ull, 30% kasjmir og 10 % nylon. Ganske så eksklusivt! Vottene må renses hvis jeg skal følge vaskeanvisningen (ja særlig! votter som må renses er et dødfødt prosjekt!) Selvstripende garn er litt skummelt til votter siden det ikke blir like votter, men man ser jo at de hører sammen.

Jeg strikket dem fordi jeg ikke visste hva jeg skulle bruke mine to hesper fancy garn til, nå lurer jeg fælt på hva jeg kan restene til. Litt under ett nøste tykt garn kan brukes til...?

7 kommentarer:

  1. Vottene ble kjempefine:-) Jeg har også strikket dem- men fulgte mønsteret slavisk...så de er litt trange ved tommelen, ja! Strikket dem også til etpar små venninner(på 4 og 6 år) i Tove-garn, litt store, for jeg regner med at når de begynner å bruke dem, vil de tove seg i fasong og bli akkurat passe:-)

    SvarSlett
  2. Tipper at resten av garnet ditt vil passe til en hue :) Kule vottebilder!

    SvarSlett
  3. Nyyyydelig votter og herlige bilder! :-)

    Har du sett stripeskjerfene til "Liselotte" inne på Ravelry? (www.slagtenhelligko.dk) - hun har skrevet ned oppskrift i bloggen sin, jeg har brukt Norogarn rester på et slikt skjerf til den nederste kanten...og liker du det, er det perfekt til restegarn av det mer ekslusive slaget en bare ikke kan gi bort til barnehagen sånn helt uten videre :-)
    Du finner oppskriften her:
    http://www.slagtenhelligko.dk/2007/09/12/halsstriber/

    SvarSlett
  4. Kule votter!
    Du har fått en award, sjekk bloggen min :o)

    SvarSlett
  5. Pannebånd? Kan vere greitt å ha noko som passer til vottane, kanskje? :)

    SvarSlett
  6. Takker for forslag, skjerf er lagt til huskelisten og huejakt er startet!

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.