27. november 2011

Lady sings the blues

skovtur

Siden forrige innlegg hadde tittelen Lady in red, så måtte jeg finne ny sangtittel med Lady og blue i seg.
Skovtur av Annette Danielsen er altså ferdig for tre uker siden, men først nå klarte vi det kunststykke å få kombinert dagslys og både modell og fotograf hjemme.

skovtur

Tettsittende kjole er kanskje ikke det smarteste når man ikke har noen interesse av å trene, men her klarte jeg holde inn mage (og lår) nok til at det ble vakre bilder.

Kjolen er ganske fiffig konstruert, du strikker fra toppen og har da mulighet til å justere hvor tettsittende den skal være, og raglanøkningene og halsutrigningen strikker du i starten med forkorta rader. Kult! Jeg sier det hver gang, jeg liker virkelig Annette Danielsens strikkemønstre! Hun er GOD til å skrive mønster.

Skjørtbiten er strikket i glattstrikk, og så snudd med vranga ut, så vrangmaskene kommer ut. Stilig effekt! Den skal jeg jommen bruke mer. Jeg liker strukturen i vrangmasker, men synes det er drepens å strikke mye av, men det går jo an å snu strikketøyet og dermed lure seg unna.

skovtur

Det ble midt på låret-lengde, en lengde jeg er komfortabel med, og den er god å ha på! Mmmm!
Cascade 220 er et garn som er mye brukt i USA, trolig pga stort fargeutvalg og at det er mykt og godt, og så er det ganske billig. For oss nordmenn er det ikke så innmari billig siden vi må kjøpe det på nettbutikker, men Strikkinnom.no har noen farger på lager, og kan bestille opp om du vil ha noen spesielle farger, men det tar litt tid. Ok, 55 kr for 100 gram er ikke dyrt.

Jeg kjøpte mitt hos bySlavi.dk (han har mye fristende garn, gitt!) og måtte spe på med et nøste til, og da bestilte jeg det hos Webs i USA, og det kom raskt.

Et deilig garn, jeg synes ikke det klør, men jeg er ikke ullsart. Jeg fikk 150 gram til overs, så om du er svanger for tiden, så mistenker jeg at du risikerer å få barselgave som er Summer Sky Heather-farget.
Det finnes i flere sorter, Cascade 220, Cascade 220 superwash og Cascade 220 Heathers, det siste er litt sjatteringer i garnet. Jeg er ikke så glad i flerfarget garn, men Heathers har ørlite melering i seg, og det er nydleige farger.

Jeg brukte 550 gram på kjolen med lange ermer og midt-på-låret-lengde, og strikket etter maskeantallet til minste størrelse, siden jeg hadde en annen strikkefasthet enn oppskriften. La til 4 masker i ermegapet, og strikket skjørtet og ermene til en lengde jeg ville ha, ikke den i mønsteret.

Mønsteret er fra Annette Danielsens bok Strik en stund, den har flere mønstre jeg har falt for, så jeg synes det er et godt kjøp. Sjekk feks her på hjemmesiden hennes, der er alle modellene fra boka.

 adventsstake

Advent har inntatt heimen, adventstaken er på plass, pyntet med hvite treengler. Passer fint på kjøkkenet der det for tiden går i svart og hvitt.

God første søndag i advent! Her kom det snø! Hurra! (Spørs om jeg sier hurra når jeg skal på jobb igjen, men IDAG er det nydelig.)

24 kommentarer:

  1. Den ble kjempefin! Du har fått til passformen mye bedre enn meg, min er litt vid. Den ble veldig fin med lange armer også. Jeg går rundt og lurer på om jeg skulle ha strikket en til, i grønt kanskje, men da i en størrelse mindre enn jeg gjorde første gangen. Synes det er vanskelig å tilpasse underveis, slik som du har gjort :)

    SvarSlett
  2. Ooh! Gratulerer med ny og råstilig kjole!

    Ekstremt inspirerende, kjenner jeg :-D

    SvarSlett
  3. Kjempefin! Så stilig du ble :) hehe, jeg må le av uttrykkene dine :D

    SvarSlett
  4. Den ble kjempefin! Jeg lar meg stadig imponere over din triksing og fiksing med strikkeoppskrifter - du har definitivt skjønt matematikken i dette :) Satt som et skudd på deg, nemlig :)

    SvarSlett
  5. Knallfin! Sånn vil jeg ha! Men jeg tror jeg skal prøve å trene litt først, jeg klarer ikke helt kamuflere magekonsistensen som deg :)

    SvarSlett
  6. Den ble flott!! Sitter som skreddersydd! Jeg er virkelig imponert over tempoet ditt!
    Jeg har noen nøster Cascade 220, men har ikke fått testet det enda. Noen mener det er ganske likt Peruvian Highland Wool. Hva sier du, du som har prøvd begge?

    SvarSlett
  7. Anne; ganske likt, men får følelsen av at Cascade er ørlite mykere? Jeg er veldig glad i Peruvian Highland wool, liker det til votter og gensere feks.

    SvarSlett
  8. 30 bilder ble forkastet fordi jeg IKKE holdt inn magen, haha!

    SvarSlett
  9. Den blev fin - meget fin. Mine egne 6 nøgler cascade skal nu forvandles til en lignenede kjole. Total (næsten) Copycat...:-)

    SvarSlett
  10. Very nice lady! I herleg farge, fint mønster. Takk for info om Cascade, ser stadig dette garnet på Raverly, og er nysgjerrig, men har ikkje testa det enno.

    SvarSlett
  11. Mon ikke du også ville se nydelig ud uden maveindtrækning? Det er jeg sikker på ;)
    Din kjole er rigtig smuk og dejlig. Den ser også dejlig varm og lækker ud.

    Den røde barnejakke i forrige indlæg er også rigtig flot!

    SvarSlett
  12. Den ble kjempefin! Fikk lyst på jeg også!

    SvarSlett
  13. Kjempefin, kledelig og nydelig farge! Her holdes det også inn mage for alle penga når det skal tas bilder.

    Holder på med tunika i Cascade 220 her også for tiden. Godt garn å strikke med og bra fargeutvalg. :)

    SvarSlett
  14. Nydelig kjole og kjempefin farge - ser veldig fin ut til deg :O)

    SvarSlett
  15. Nydelig kjole! Den ser virkelig godt ud :)

    SvarSlett
  16. LEKKER! Trur ikkje eg har tolmod til å strikke kjole til meg sjølv, slit nok med julegåva til mannen...

    Men denne var berre råfin altså!

    SvarSlett
  17. Så flott kjole!! Den ser deilig ut, varm og myk.

    Å hvilken herlig lady under her, super søt!!!

    SvarSlett
  18. Utrolig lekker! Både farge og passform. Og jeg er fryktelig imponert over at du klarer å holde inn lårene dine. Det sliter jeg med.

    SvarSlett
  19. Kjolen er nydelig, og du kler den veldig godt. :-)

    Her er det ikke kommet snø, men det har haglet og regnet og blåst myye. Kose dere der oppe i nord. :-)

    SvarSlett
  20. Fin fin! Både kjole og modell! Må kanskje prøve meg på mønster av den damen du anbefaler så!

    SvarSlett
  21. Flott modell og flott kjole. You nailed it!

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.