26. november 2011

Lady in red

012

Ekstremværet Berit herjer her på kysten, og spolerer planene mine om å få tatt bilder i dagslys av de siste strikkekreasjoner. Jeg har jo en kjole å få vist frem! Så istedet har vi innedag, og kreative løsninger på lysproblemer, og for anledningen mor-tester-lyskilder-og-blitz-i-kombinasjon, så kunne jeg jo vise et lite strikketips om søt (og raskstrikket) kåpe som funker finfint som julekåpe (selv om den er presentert som vårkåpe i mønsteret).

035

Datteren fikk gleden av å stå på bordet og teste IKEAlampen som lyskilde.

Kåpen hennes er altså en jeg strikket i fjor, men det er først i år den passer perfekt, noe som ikke er så rart siden det først er i år hun er 2 år, og kåpen er strikket i str 2 år.

I dette innlegget fra i fjor står det om alt det tekniske, garnvalg osv. Men siden sist har oppskriften dukket opp som gratismønster (samme mønsteret som i heftet) på dansk, men dansk er omtrent som norsk strikkespåk. Dansk er jo lettere å lese enn å høre, så det får du greit til!

Og om du vil matche, eller bare ha en selv, det er også en i voksenutgave! Finnes som gratismønster på dansk, eller i Mer Feminin Strik eller i et av de siste Sandnesheftene. (Dame 1009)

Og pinne 6 og dobbel tråd Sisu = en julekåpe du faktisk rekker å bli ferdig med i adventstiden, om det så er julegave eller antrekk til den håpefulle. (Eneste er at ermene skal sys i, det er jo alltid noe herk)

056

Siden det er lørdag og ikke jobbings, så har jeg startet forsiktig med litt adventspynting. Amaryllisløk i vinduene  (siden jeg nettopp har drept orkideene mine, joda det går an, de trenger visstnok vann), og adventsstaken har fått lilla lys og hvite engler. Til og med litt julegaver har fått papir rundt seg! Desember er psykomåned på jobb, derfor prøver jeg være litt tidlig ute med å fikse ting hjemme nå.

Jeg har planer om å pynte krans, men ikke henge den ut ennå pga Berit. Berit gjorde et tappert forsøk på å kvitte seg med grillen vår, men søppelbøtta og syklene har vi gjemt i garasjen.

God lørdag til folket, om dere blåser bort eller ikke!

26 kommentarer:

  1. Nydelig kåpe og modell. Har nesten lyst på slik kåpe selv (litt større størrelse... ) :-)

    SvarSlett
  2. Den er kjempesøt! Måå jo bare lage den jeg også! :) Liker også fargevalg og knappevalg, og passer perfekt som julekåpe som du sier :)

    SvarSlett
  3. Helt nydelig modell og kåpe! Jeg ble superinspirert nå, det må nok lages to sånne kåper når mine er store nok til at det passer med sånt. Og fargen er jo bare perfekt nå!

    Kos dere med innesysler og ikke la Berit herse for mye med dere!

    SvarSlett
  4. Trinemamma, takk for påminnelsen! Den finnes jo som voksenutgave også!

    SvarSlett
  5. Utrolig flott og en aldeles NYDELIG modell ;))

    Kos dere og ha en herlig helg!

    Vibbedille ;))

    SvarSlett
  6. Kåpa er virkelg råflott, og frøkna har visst en modellkarriere foran seg?! :)

    SvarSlett
  7. Utrolig flott både jentungen og kåpa!!
    Skjønner jo at det er stas og få være bordpynt for en stakket stund!!

    Du får ikke slite deg helt ut på jobben da. Jeg har tenkt å prøve å tenke positivt og ikke stresse, selv om det er helt crazy nå fremover...(Og jeg da, som skal begynne igjen i 100% stilling 1.desember, etter et år med 80%...snakk om dårlig timing da...men du verden som jeg gleder meg til lønna kommer...hihi)

    Ha en flott kveld!
    Klem

    SvarSlett
  8. Skummelt med Berit. Men kåpa var fin!! Og jeg er stadig like begeistret for sveisen til datteren din!

    SvarSlett
  9. Åååå, så nydelig!! Kåpen og! ;)
    Herlighet for en flott julekåpe da :)

    Ha ei fortstt flott helg

    Klem

    SvarSlett
  10. For en nydelig kåpe på ei herlig lita jente:)

    Ha en fin helg:)
    Ann-Charlotte

    SvarSlett
  11. En flott kåpe på en enda nydeligere modell!

    SvarSlett
  12. Jeg er tydeligvis ikke alene om å ville kommentere at du har en nydelig jente, og med nydelig kåpe! Håper på tid til å sjekke ut denne, selv om snuppa her har en drøss med både strikkeklær og jakker til vinteren, så var denne utrolig skjønn!

    SvarSlett
  13. Så søte, både kåpa og jenta! Mi jente har bestemt seg for at ho ikkje vil gå med ull lengre. Den fine Elvirakjolen eg strikka til henne heng ubrukt i skapet, og i barnehagen vil ho berre ha avskyelig fleece. Det er nok til å gjøre ei stakkars ullfrelst mamma skikkelig vonbroten.

    Eg er storleg inponert over lyssettinga di, det der er ikkje lett å få til inne i mørket!

    SvarSlett
  14. Så nydelig kåpe, og herlig modell:) Lykke til videre i juleforberedelser!:)

    SvarSlett
  15. Flotteste lady in red jeg har sett:):) Ønsker deg en koselig adventssøndag i morgen:)Gave kommer snart til den 4 søndag i advent:)

    SvarSlett
  16. Jeg ble så inspirert av posten din i fjor at jeg strikket en til ei lita jente. Mulig den passer i år også.
    Fin og rask kåpe jeg gjerne strikker igjen. Fine bilder du fikk til!

    SvarSlett
  17. Så fantastisk nydelig denne kåpen var i rød!!! Jeg har strikket denne til mine jenter, i rosa og lilla og de bruker den masse, kjempegod og varm er den :) Ha en strålende helg!

    SvarSlett
  18. Kjempefin kåpe:) husker når du la den ut første gang. Gøy å se den på nå som den er mer passelig:)
    Nydelig rødfarge. Synd at Malsen og Mor enda er stengt, fikk lyst å handle garn nå :)

    Ha en fin 1 søndag i advent:)

    SvarSlett
  19. Åhh så nydelig modell og kåpe! :)

    Ha en fin første advent :)

    SvarSlett
  20. Kjempe fin!! Kanskje jeg skal hive meg rundt å strikke en liten kåpe i julepresang.. :)

    SvarSlett
  21. Kjempesøt kåpe! Og takk for tips om oppskrift, dette er absolut noko eg kunne tenkt meg å strikke :)

    SvarSlett
  22. Så flott kåpe, jeg husker du skrev om den da du strikket den i fjor ja. Og den modellen din hun er bare herlig. :-)

    Kose dere der nord. Berit har vært en tur og to innom her også, om det er noen trøst. Men hun har ikke stukket avgårde med noe enda. Var litt vanskelig og åpne terrasse døren og komme seg ut på terrassen i går formiddag da hun var innom. Jeg var gløgg nok da hun var innom på fredags kveld, til å gå ut og feste markisesnoren skikkelig.Så der fikk hun den. Hi Hi. :-)

    SvarSlett
  23. Jeg lurer på å strikke denne i sandnes mini duett.. tror du det går bra, eller blir det for lite hold i tror du??

    SvarSlett
  24. Har ikke prøvd Sandnes miniduett, så der har jeg ingen gode innspill.

    SvarSlett
  25. Så rett og slett bedårende lady in red du har! :)

    SvarSlett
  26. Åhhhh, denne var fin! Denne har jeg lyst til å lage til jentene mine og... :)

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.