20. juni 2024

Blå lin

Hver sommer får jeg lyst å strikke noe sommerstrikk. Og jeg er svak for linplagg. Resultatet av lin er alltid deilig, selv om selve tråden ofte er noe herk å strikke med, fordi lin ikke er like elastisk og tilgivende som ull. Du sloss mer med tråden, og alle trådfestinger synes godt, så det må planlegges hvor trådbytter legges. 

I år ble det en singlet i Tynn Line på tynne pinner. Camisole no 2 av My favourite things knitwear, og den sitter pent på, med hjelp av ribbemønsteret, og fellingene ved brystet. Mønsteret var lett å følge, og det var tydelig skrevet. 

Ribbemønsteret med tre rett, tre vrang var litt herk å strikke, siden jeg ikke kom i rytmen, men det gikk til slutt. Pussig nok synes jeg 2 rett, 2 vrang er mer logisk enn 3 rett, 3 vrang.  


Funker som en topp under jakke feks. 


Og som en singlet på varme dager. 

Jeg lurer litt på om sommerstrikken skal være i mer lin. Selv om jeg bannet underveis fordi lin er tungt å strikke i. Sandnes Tynn Line er viskose og lin, og plaggene er behagelige på. 

Drømmen er en lang kjole i lin, men så er juryen ute og diskuterer om jeg virkelig trenger mer kjoler (skapet sier nei, hjertet sier ja) og om jeg kommer til å bli så lei av å strikke i garn som er motvillig, at jeg går lei halvveis.  

Men jeg trenger et strikketøy til sommerferien. Ungene og jeg skal til Paris, og jeg har en drøm om å sitte på fortauskafe og strikke noe chic mens jeg tygger på en croissant.  



 

1 kommentar:

  1. Kjempefin! Ha en nydelig sommer, og god tur til Paris!!

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.