2. mai 2024

Flott floss

Jeg kom over Vestagder Husflids jubileumsvott (de er 100!)  og kjøpte mønsterpakke da vi var i Mandal i påska.  Veldig fine votter! 

Jeg hadde lyst å prøve meg å sy flosskant på mansjetten, for votten kan enten strikkes med vanlig vrangbord, eller strikke en glatt kant som du syr floss på. 



Sånn ser ferdig flosskant ut! Du syr løkker rundt en tykk strikkepinne, for så å klippe løkkene opp. Jeg hadde noia for at alt bare skulle falle fra hverandre,  siden du tross alt klipper opp løkkene, men etter damping sitter det tett og pent. 


kommer jeg til å flosskante mer? 

Tja. Det ble en kul effekt, men det var litt tidkrevende å sy på. Etterhvert fikk jeg mer dreisen, men det tok tid. Det tok kortere tid å strikke selve votten, enn å sy på floss. 

Men hei, resultatet ble jo veldig fint. Og her er det jo gull å bruke restegarn og flere farger enn bare ensfarget.  Funker jo også i striper. 

I garnpakken var det garn i de to mønsterfargene i Finull, men det var ikke en tredje til kanten. Det var nok garn av mønsterfsrgene til å bruke dem til flosskanten, men jeg ville heller bruke en farge som poppet mer, så det ble en rustrød til de brune fargene.  Jeg hadde rustrød kampes garn, en souvernir fra Stockholmstur, og det stemmer i tykkelse med Finull. (Og jeg har jo kilovis med Finull også...) 


Flott mønster av  Judith Seland. (Som jeg kjenner fra tiden i Vottelauget) 

Disse kan jo godt strikke flere av, muligens da med bare enkel  vrangbord, for å slippe sy så mye kant. Mønsteret er enkelt og logiske bygget opp, så du strikker fort disse. 

Jeg kjøpte mønsterpakke i Mandal på husfliden, men det kan også kjøpes på nett.

https://www.norskflid.no/garn-strikk/spjub2/


 For å fluffe opp kanten til slutt, fikk det en spabehandling i dampen fra gryte på ovnen. Vips ble kanten mye finere og tettere.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.