12. juni 2023

Flettekirurgi


Det er kjente farer ved flettestrikk. 

Den første faren er å kalle det kabelstrikk (direkte oversatt fra engelsk) for da strikker du med ledninger. Livsfarlig, selv for elektrikere. 

Neste fare er at det er avhengighetsskapende, og veldig vanskelig å legge fra seg. På en skala for avhengighet, er flettestrikk på den illegale siden. Langt over. Du tror du kan legge det fra deg, og at du har kontroll, men det er alltid en omgang til. Og en til. Og mer, mer, mer. 

Tredje fare: det oppstår vertigo. Mayday, mayday. Du vet ikke forskjell på opp og ned, for å sitere Eidsvåg. 

Kort sagt, du oppdager at i et svakt øyeblikk har du flettet feil vei. Fletta ligger ikke som den skal.  

Det er da du kan imponere med strikkekirurgi. Jeg er usikker på om det slår til som partytriks, men det oppleves som veldig mektig, og høyt oppe over strikkeskillz. 

Jeg lar maskene på hver side av fletta stå på pinnene. Så drar jeg ut tråden på de åpne maskene på fletta, og drar ut for hver omgang nedover, til jeg har nådd omgangen der jeg skal rette opp fletteretningen. 

Her måtte jeg ned seks omganger, ikke altfor galt. 

Så strikker jeg maskene til fletta igjen, med tråden jeg dro ut for hver omgang. Jeg strikker hver omgang med tråden fra høyre til venstre. Følg med på hvilken omgang du er på, så du ikke plukker opp tråden fra feil omgang.


Og vips, feil rettet opp. Jeg må dra litt i maskene på baksiden for å fordele spenningen, men etter en vask vil ingen se hvor jeg måtte rette opp. 

Særs fornøyd. 12 av 10 på fornøydskalaen nå. 

 

1 kommentar:

  1. At man blir særs fornøyd med seg selv og egen prestasjon skal man jo heller ikke undervurdere ;) Jeg, for min del, har aldri turt å prøve meg på denne metoden, så jeg er dugelig imponert!

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.