21. juli 2022

Silke og telt og evigvarende omganger


Finnes det noe bedre enn å klappe på silkegarn? Det må være klappe kattunger eller hundevalper, men silkegarn biter ikke tilbake.  Sååå mykt. 

Garnet er Bcgarn Jaipur Silk fino, et silkegarn laget av morbærsilke, som har den klassiske blanke glansen og tørre silkefølelsen. Det er et tynt garn, 300 meter per 50 gram, så det blir lette og behagelige plagg. Siden det er silke, er prisen deretter, så jeg tenkte at en topp til meg selv burde være et overkommelig plagg som ikke blir hinsides dyrt. 

For så små garnmengder, kan det jo strikkes plagg til babyer også, men hallo, de har så lite erfaring ennå at de sikkert ikke setter pris på det. Jeg derimot, er voksen nok til å sette pris på taktile egenskaper i et plagg, og fryde meg innvendig for at det er silke. 
Kanskje ikke bare innvendig fryd heller, men kommer garantert til å si KJENN DET ER SILKE! KJENN DA! 


Jeg strikker en Sassy crop top (det er ikke jeg som har navngitt mønsteret, siden jeg ikke anser garderoben min som sassy, men hei, jeg likte snittet. Toppen er åpen i ryggen (valgfritt) og jeg syntes at silkegarnet var en bra match. 

https://www.ravelry.com/patterns/library/sassyclassycroptop

Akkurat nå har jeg nådd punktet der toppen er over navlen,  og skulle jeg vært tro til mønsteret, så hadde jeg stoppet her. Og skulle jeg vært litt gnien, hadde jeg også stoppa her, etter to hesper på 100 gram. Men neida.

Jeg og magetopper er ikke venner. Skal toppen brukes av meg,  så må jeg strikke den til at den treffer bukselinningen og litt til. Jeg må holde ut det kjedsommelige 2 rett, 1 vrang  ganske mange runder til. Og det er ikke flyt i 2 rett, 1 vrang, synes jeg. Resultatet blir fint, men inni all strikkinga, kommer ukvemsord når jeg skjønner at jeg har strikket feil forrige omgang,  og må strikkekirurgere litt. 

Du vet den værmeldingen der det står 15 grader, føles som 7 grader? Disse siste centimeterne er 10 cm til, føles som ett århundre med sakte film. 


For å oppmuntre litt underveis,  hadde jeg matchende strikkemarkør. Sommerfine kirsebær. 

Strikketøyet var med på telttur for to uker siden. Tok minimalt plass, og turkopp passer på så det ikke blir skittent. Silke og telttur er kanskje to verdener som møtes, men en kvinne kan ha flere sider. 


 Men altså! Rødt silkegarn? Hjerte-i-øynene-emoji.  Denne blir vakker.  

1 kommentar:

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.