27. juni 2022

Porty Pullover

 


Det er sjeldent jeg gidder teststrikke for noen, for det må klaffe med hva jeg har lyst å strikke, eller har bruk for det ferdige plagget,  og så er det litt ymse hvor gode folk er til å skrive mønstre. 

Tilfeldigvis oppdaget jeg at Gudrun Johnston søkte etter teststrikkere for en barnegenser, og det passet fint med et lite veskestrikketøy som hadde litt underholdning i farger, men mye enkel glattstrikk. Hun skriver gode mønstre, så da tenkte jeg at jeg meldte meg på teststrikk av den minste størrelsen, ett år. 

Det var et såpass raskt og morsomt strikketøy, at jeg strikket to gensere, en i minste str og en i neste str. Og jeg har jo en dullion farger i garnlageret, noe som gjorde det gøy å velge farger til bærestykket. Det trenger ikke være samme merke på garnet, så lenge tykkelsen er omtrent lik. Da er jo også utvalget større i lageret.  

Jeg strikket også to stykker, fordi jeg først bommet på strikkefastheten, og den første ble litt bredere enn planen. Men siden den da var like bred som str 2-4 år, fulgte jeg bare lengdemålene til 2-4 årstørrelsen, og fikk en perfekt genser. 

Etterpå strikket jeg i tynnere garn, en liten ettårsgenser. Og med gleden av å kunne velge nye fargekomboer. Det er nesten halve moroa med flerfargestrikk, å sitte og holde farger inntil hverandre,  og se hvordan fargene påvirker hverandre. 


En liten detalj fra mønsteret, strikk siste omgang i en av mønsterfargene, og fell av i mønsterfarge. Det er en enkel måte å få en liten fargepop, og verdt de to trådene ekstra å feste. 


Mønsteret heter Kids Porty Pullover, og strikketøyet kunne like gjerne hett Kids portable pullover, fordi jeg hadde strikketøyet med overalt i veska. Noen omganger på reise i Wien i pinsa, noen omganger på hyttetur i mai, og noen omganger på hotellet på jobbreise. 



Jeg strikket genseren i ulike garn: minste størrelsen strikket jeg i Isager Highland wool i fargen Greece, en aldeles vakker blågrønnpetrol farge. Fargene i bærestykket er garn som Rauma lammeull, nøstebarnull og Karmin supersoft. Alle tynne ullgarn, og genseren veier null og niks. 


Str 2-4 år strikket jeg i Rauma finull som hovedfarge, og mønsterfargene er ulike farger av Jamieson Spindrift, shetlandsgarnet jeg kjøpte på garnfestival i Edinburgh.  Gode minner strikket inn i genseren! 

Det går lite av mønsterfargene, så slike gensere er perfekt for restegarnstrikk. 



Samme genser, ulikt utrykk. Jeg velger ofte grått eller lyse toner i bunnfarge, men det er verdt å velge en sterkere farge også, for da popper mønsterfargene. 

Helt til Heddal stavkirke var denne genseren. Som sagt: perfekt reisestrikk. 

Godt skrevet mønster, og det var ikke overraskende.  Jeg har strikket mønster av Gudrun Johnston før, og hun har gode mønstre. Tidligere har jeg strikket Kirigamigenser  https://meretesmonstermonster.blogspot.com/2018/08/kirigami.html?m=1 ,
 og tre Aestlightsjal. 

Mønsteret ble lansert nettopp, og kommer i flere versjoner, til voksen, barn og som jakke eller genser. 

https://www.ravelry.com/patterns/library/kids-porty-pullover


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.