18. januar 2021

Tre brødre


Tre brødre med kalde fingre + en tante med garn og strikkeskillz = tre brødre med nye votter og varmere hender.

Regnestykket er enkelt. Kalde hender som trenger strikkevotter? Da trår vottestrikkeren til for å få likevekt i regnestykket. 

Kanskje jeg skulle insistert som Batman at når det trengs votter, så må lyskasteren med vottesymbolet tennes, og så kommer Batman (eh, tante med vottene). Men siden jeg er praktisk anlagt, så holder det å få en melding på telefonen. (Batman må lære seg at det er innmari tungvint med lyskaster for å tilkalle ham. Hva blir neste? Fax?) 

 
Jeg hadde litt Rauma tretråds liggende etter desembers vottestrikking, så det ble grått og hvitt til ene bror, og grått og gult til den andre broren. Synes det er et fortreffelig vottegarn. Litt tykkere enn Finull, men gode og varme. Og ikke for tykt, heller. 

Og for å variere litt i mønster strikket jeg fra Raumahefte 320, som har dette barnnålmønsteret i tillegg til mer vanlig stjernemønster. Samme mønster strikket jeg til søsteren til disse brødrene, så nå har fire av fem matchende votter. (Unnskyld til minstemann, men han var ikke nevnt i votteetterlysningen) 


Grått og hvitt og grått og gult er ganske fint sammen. Liker også hvordan mønsteret er tilpasset de ulike størrelsene, slik at de er like, men ikke helt like. 



Det siste paret til storebror i str 11-14 år, er strikket i Retrorosaria Brusca, et ullgarn fra portugisiske saueraser som jeg kjøpte fra Bladet Garn på Oslo Strikkefestival. En fin flaskegrønn farge. Garnet er lett, og litt loddent, ligner på BrooklynTweed Loft eller kanskje Rowan Felted Tweed, hvis jeg skal sammenligne med andre garn jeg har strikket med. Fint å få brukt litt fingarn som har ligget i lageret og klaget over at det ikke ble brukt. Men siden det klagde på portugisisk, så har jeg overhørt det. 

 
Så da fikk jeg strikket litt votter i januar også. Mistenker at det blir mer vottestrikk i år også. Kanskje ikke i så stor utstrekning som i 2020. 
 

2 kommentarer:

  1. Heldige barn, de er jo nesten for fine til å brukes, tenk om de mister dem? ;-) Happy Knitting!

    SvarSlett
  2. Jeg er imponert!
    Her har det også blitt en "vanlig" vott i dag, fordi jeg gruer meg til å strikke fingre på en fingervott ☺️

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.